Lasi visu rakstu: Latvijā neļaus sludināt tefteļu un makaronu gaismu 39
Rīgas Pastafariānisma draudze ir iesniegusi prasību Administratīvajā rajona tiesā pret Uzņēmumu reģistru (UR) un Tieslietu ministriju (TM), jo saņēmusi atteikumu reģistrēt draudzi reliģisko organizāciju reģistrā. Tiesas preses sekretāre Madara Šenbrūna informēja, ka rakstveida process notiks 1. decembrī, tad arī būšot zināms spriedums vai cits nolēmums.
Pirms reliģiskā organizācija nokļūst reģistrā, UR lūdz atzinumu TM, vai attiecīgās organizācijas darbība atbilst valstī izdotajiem tiesību aktiem un vai tā nevar apdraudēt cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību.
Ministrija ir ieguldījusi pamatīgu darbu, lai sagatavotu apjomīgu atzinumu par šo anti- jeb parodijreliģiju, ko valsts notāre Aija Zundure ir izmantojusi par pamatu atteikuma lēmumam.
Iepazīstoties ar pieminētās draudzes statūtiem, TM norāda, ka “pastafariānisma augstākā dievība ir Lidojošais makaronu monstrs (angliski – “Flying Spaghetti Monster “, Red.)” un draudzes darbības mērķis ir “pasludināt Lidojošā makaronu monstra evaņģēliju un darīt par mācekļiem tos, kas tic”. Statūtos ir norādīts, ka draudzes darbības uzdevums ir “pasludināt tefteļu un makaronu gaismu”. Tālāk ministrija skaidro, ka “makaroni” ir “pārtikas produkts, ko gatavo no neraudzētas, parasti kviešu miltu mīklas, izveidojot to stieples, caurules formā un izkaltējot. Savukārt “teftelis” ir “neliels apaļš vai iegarens vārītas, apceptas maltas gaļas veidojums, kas ir ēdams ar mērci”. Līdz ar to draudzes statūtos norādītā pamatmācība un darbības mērķi un uzdevumi piešķir pārtikas produktiem dievišķo nozīmi un pasludina, ka tieši minētie pārtikas izstrādājumi ir par pamatu visas pasaules eksistencei, secina TM un piebilst, ka neesot saprotams draudzes statūtos norādīto darbības uzdevumu (“pasludināt tefteļu un makaronu gaismu”) loģiskais tvērums un saturiskā būtība. Ministrija ir konstatējusi, ka draudzes mērķis neesot nodoties konkrētas reliģijas piekopšanai, kādas mācības attīstībai vai dievišķas būtības slavēšanai, bet tā veicina “kritisko domāšanu”, apšaubot noteiktas vērtības un pieņēmumus.
Atzinumā ir atgādināts, ka Latvijas identitāti Eiropas kultūrtelpā kopš senlaikiem veido latviešu un lībiešu tradīcijas, latviskā dzīvesziņa, latviešu valoda, vispārcilvēciskās un kristīgās vērtības. Savukārt pastafariānisma mācība un idejas tendētas uz kristīgās mācības un vērtību noniecināšanu, parodēšanu un nozākāšanu. Draudzes reģistrācija varētu radīt naida celšanu dēļ noniecinošās attieksmes pret Latvijā jau reģistrētajām dominējošām reliģijām.
Bet Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūta zinātnieki ir secinājuši, ka izvērtējumam iesniegtajos draudzes dokumentos ir noklusēta vai neprecīzi sniegta informācija, ka pastafariānisma mācībā un rituālos būtiska vieta ierādīta alkohola lietošanai un pirātisma godināšanai, kas ir pretrunā ar Satversmes preambulā postulētajām Latvijas sabiedrības pamatvērtībām. Saskaņā ar draudzes statūtos pieminēto Lidojošā makaronu monstra evaņģēlija pasaules radīšanas versiju mūsdienu cilvēki ir cēlušies no pirātiem. Evaņģēlijā ir rakstīts, ka otrajā radīšanas dienā līdz ar pasauli lidojošais spageti monstrs ir radījis arī “alus vulkānu”, baudījis no tā un atzinis par labu esam. Alus baudīšanā viņš bijis tik uzticīgs, ka trešās dienas rītā nav sapratis ne kur atrodas, ne – ko radījis. Papildus tam vairākos dokumentos, kur aprakstīta svētku svinēšana, tiek uzsvērts, ka svētkos jābauda dzīve, ēdot spageti un dzerot tik daudz vīna, alus vai ruma, lai aizmirstu, kā jāstrādā.