79 jaunieši, kuri bez paskaidrojuma izvēlējās aiziet. “Bridženda” atver “pašnāvību kults” noslēpumu 0
Zane Dzene, “Nedēļa Kabatā”, AS “Latvijas Mediji”
Kā ierasts, kinoteātra “Kino Bize” durvis vasarā ir slēgtas, taču ar katru nedēļu tā “Mājas kino” programmā tiek iekļauti arvien jauni piedāvājumi. Viens no jaunumiem – godalgotā drāma “Bridženda”, kas veidota pēc patiesiem notikumiem.
Dienvidvelsas pilsētā Bridžendā dzīvo mazāk nekā 40 tūkstoši iedzīvotāju, un tās nosaukums ziņu virsrakstos nonāca, kad viena pēc otras notika pašnāvības, kuru iemesls tā arī nav noskaidrots.
Statistika bija dramatiska: no 2007. līdz 2012. gadam pilsētas apkārtnē tika izdarītas 79 pašnāvības, un vairākums no mirušajiem bija pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem, kuri tai saulē izvēlējās aiziet, neatstādami pat mazāko paskaidrojumu saviem vecākiem.
Sāra (aktrise Hanna Marija no seriāla “Troņu spēle”) reiz dzīvoja Bridžendā, taču pirms daudziem gadiem pārcēlās uz Bristoli. Nu meitene ir atgriezusies, un viņas tēvs policists tiek piesaistīts izmeklēšanai, lai noskaidrotu, kāpēc jauni cilvēki atņem sev dzīvību.
Iepazinusies ar sava vecuma jauniešiem, viņa nokļūst dīvainu notikumu un attiecību skaidrojumu centrā, un Sāru no jauniegūtajām draudzībām nespēj atturēt nekas, pat tēva gadiem ilgi trenētās priekšnojautas, ka tās nenesīs nekā laba.
Gleznainu ieleju iekļautās Bridžendas kūsājošais ritms apdzisa, kad aizvēra ogļraktuves, un depresīvais noskaņojums atstājis sekas. Pašnāvību sērija, kas pievērsa mediju uzmanību un pat tika nodēvēta par “pašnāvību kultu”, 2013. gadā tika šķetināta dokumentālajā filmā, un divus gadus pēc tās notika dāņu dokumentālista Jepes Rondes debijas pilnmetrāžas filmas pirmizrāde, kura scenāriju viņš uzrakstījis pēc tam, kad pusgadu sekojis Bridžendas pusaudžiem un klausījies viņu stāstos.
Rezultāts – pirmizrāde vienā no pasaules prestižākajiem kinofestivāliem Roterdamā, kur, gan norādot uz ekrāna valodas nepilnībām un žanriskajiem stereotipiem, starp reālajām traģēdijām – “Bridženda” filmēta reālajā vidē – un scenāristu izdomas augļiem “Mondkopf” sacerētās mūzikas pavadībā attīstās fiktīvs stāsts, kurā nav mobilo telefonu, smieklu un laimes, un komunikācijas, toties ir pārpārēm depresijas un nolemtības.
Un tas viss – izpildījumā, kura tonālās noskaņas līdzinās Deivida Linča daiļradei un kuras izpelnījās pamatīgu kino profesionāļu interesi. “Bridžendas” ceļojums pa kinofestivāliem (Atēnas, Tribeka u. c.) autoriem sagādāja pieklājīgu balvu klēpi.
“Bridženda”/”Bridgend”
2015, Dānija
Režisors: Jepe Ronde
Galvenajā lomā: Hanna Marija
“Kino Bize” mājas kinoprogrammā