Visās skolās nav emocionāli droša vide 0
Sešu gadu vecumā bērnam vēl nepieciešams pieauguša cilvēka atbalsts. Šajā trauksmainajā vecumā ļoti būtisku atšķirību veido jau pusgada vecuma starpība, piemēram, ja septembrī vienā 1. klasē sāk mācīties bērns, kuram septiņi gadi palikuši janvārī vai bērns, kurš šo vecumu sasniedzis īsi pirms mācību sākuma. Un šo atšķirību ikdienā var pamanīt ļoti uzskatāmi – vecākie bērni ir emocionāli noturīgāki, ātrāk veic uzdoto darbu, ilgāk spēj stundās noturēt uzmanību, bet jaunākie ātrāk nogurst. Es gan vēlos uzsvērt, ka šie bērni nav neveiksmīgi, viņi vienkārši vēl nav sasnieguši mācībām nepieciešamo brieduma pakāpi.
Sistēma izdzen bērnu līdz spēku izsīkumam
Ņemot vērā bērnu centrālās nervu sistēmas nobriešanas stadijas, bērni līdz 8-9 gadu vecumam nedrīkstētu atrasties tādā apmācības režīmā, kāds pašreiz valda skolu sistēmā. Mācību temps ir liels, noslogojums intensīvs, pārtraukumi starp stundām īslaicīgi, bērni emocionāli izsīkst un nogurst. Nogurst no nesamērīgi lielās atbildības sajūtas, piemēram, nespējot izlasīt noteiktu vārdu skaitu minūtē. Īpaši emocionālo izsīkumu mēs varam novērot rudenī dzimušiem bērniem, kuri skolas gaitas uzsākuši, pirms sasnieguši 7 gadu vecumu. Līdz 9 gadu vecumam būtu nepieciešama speciāla apmācības programma pozitīvu rotaļu – spēļu veidā, nenoslogojot emocijas ar reitingu tabulām, nespiežot izlasīt noteiktu vārdu skaitu minūtē un neatņemot vakara stundas ar mājas darbu pildīšanu. Tādā skolu sistēmā, kāda mums ir pašlaik, bērns ir spējīgs atrasties tad, kad smadzeņu garozā pārsvarā ir izveidojušies alfa viļņi. Par smadzeņu nobriešanu liecina spējas ilgstoši noturēt uzmanību, kā arī emocionāla izturība, un tas notiek deviņu līdz desmit gadu vecumā.