Nepildīs lēmumu, nokļūs “melnajā sarakstā“ 5
Lai gan komisija izveidota šā gada martā, vēl nav notikusi neviena sēde. B. Vītoliņa to neuzskata par sliktu zīmi, vienkārši līdz šim PTAC izdevies palīdzēt atrisināt patērētāju un komersantu strīdus, vēl pirms iesniegumi nonākuši līdz komisijai. Problēmu risināšanā efektīvi darbojas arī zvanu centra konsultanti. Vai jaunā strīdu risināšanas institūcija uzņēmējus darījusi disciplinētākus, centra vadītājai vēl esot grūti teikt, jo pagājis pārāk īss laiks kopš tās izveidošanas.
Jaunais mehānisms vairāk piemērots strīdos par preces vai pakalpojuma kvalitāti, kad pusēm ir dažādi viedokļi, norāda centra vadītāja. Gadījumi, kad pircējs tiek apkrāpts – samaksājis naudu, bet preci nav saņēmis –, komisijai pat nebūtu jāizskata, jo acīmredzami patērētājam ir taisnība.
Lielākās bažas iedzīvotājiem varētu radīt lēmumu rekomendējošais raksturs, jo daudzi Latvijas komersanti neuzskatīja par vajadzīgu pildīt saistošos lēmumus, kurus pieņēma PTAC. Kaimiņvalstu pieredze rādot ko citu, spriež B. Vītoliņa – atrisināto strīdu procents ir augsts, pat Igaunijā, kas uzrāda pašus sliktākos rādītājus, tas sasniedzis 60%. Uzņēmumi, kuri komisijas lēmumu ignorē, tiek publicēti patērētāju aizstāvības institūcijas mājas lapā, kuru paši darbinieki nodēvējuši par melno sarakstu. Igauņu pieredze rāda, ka šī sadaļa viņu mājas lapā ir visskatītākā.
Arī Latvijas PTAC rīkosies līdzīgi, saka B. Vītoliņa. Tas nozīmē, ka komersantiem, kas neievēros komisijas lēmumu, jārēķinās ar „melno sarakstu“, kam līdzi nāks arī negodīga uzņēmēja slava.