Strīdus risinās neatkarīga komisija 5
Iedzīvotāju tiesības strīdos ar nekvalitatīvu preču un pakalpojumu pārdevējiem palīdz aizstāvēt Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), taču direktore Baiba Vītoliņa neslēpj, ka līdzšinējā smagnējā sistēma nav ļāvusi darbam noritēt produktīvi. Par to liecina niecīgais centra saistošo lēmumu izpildes apjoms, kas labākajā gadījumā sasniedzis tikai 10%.
– Sevišķi neefektīvi bija strīdi ar maksātnespējīgajiem uzņēmumiem – mums nācās veikt milzīgu administratīvu procedūru, jau iepriekš zinot, ka cilvēki neko nesaņems, – atzīst centra vadītāja.
Ne reizi vien PTAC ierosinājis esošo kārtību mainīt uz progresīvāku, taču sastapies ar Ministru kabineta noraidījumu. Vezums iekustējies tikai pēc jaunās Eiropas Savienības direktīvas pieņemšanas par strīdu risināšanu alternatīvā veidā, kuru tagad Latvijai bija pienākums ieviest tiesību aktos.
No šā gada spēkā stājusies kārtība, ka strīdus starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, pamatojies uz patērētāja iesniegumu, izskata Patērētāju strīdu risināšanas komisija un pieņem rekomendējošu lēmumu. Koleģiālā lēmējinstitucija ir neatkarīga, tās priekšsēdētājs un locekļi strīda izskatīšanā un lēmumu pieņemšanā nav pakļauti rīkojumiem vai citādai ietekmei. Jaunā kārtība ļaus strīdus risināt ātrāk, aptuveni 90 dienās. Līdz šim administratīvā procesa ietvaros tie var ieilgt līdz pat trīs gadiem. Strīdus efektīvāk un ātrāk palīdzēs atrisināt pieaicinātie nozares eksperti – patērētāju un komersantu nevalstisko organizāciju pārstāvji.
Centra mājas lapā var iepazīties ar komisijas sastāvu, tās priekšsēdētāji ir bijušie tiesneši. B. Vītoliņa viņu dalību komisijā vērtē kā lielu veiksmi.
– Tas ir diezgan drošs garants, lai procesā nodrošinātu taisnīgumu. –
Komisija veidota pēc Ziemeļvalstu parauga, kaimiņiem šāda institūcija darbojas jau labu laiku un efektīvi. Somijā tiekot risināts ļoti liels skaits strīdu, arī Igaunijā pretenziju skaits aug.