Foto – Dainis Bušmanis

Neērtais Utāns glezno un uzvar
 0

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē “Arsenāls” atklāta mākslinieka Jura Utāna personālizstāde “Utāns glezno un uzvar”, kurā divās izstādes telpās aplūkojams ievērojams skaits mākslinieka lielformāta darbu, kas tapuši pēdējos gados.

Reklāma
Reklāma

 

 

TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
7 brīnumēdieni! Pārtikas produkti, kuru regulāra iekļaušana ēdienkartē kavē ādas novecošanos
Lasīt citas ziņas

Šī ir pirmā tāda mēroga J. Utāna gleznu izstāde, kas jau paguvusi raisīt pretrunīgus vērtējumus no sajūsmas līdz noliegumam, tomēr tās meistarības un agresīvās enerģijas savienojums neapšaubāmi ir pelnījis interesi.

 

“Mans mērķis ir kustināt sabiedrību un kustēties pašam,” atklājot izstādi, sacīja pats J. Utāns, atzīstot – darbi, iespējams, daudziem nepatikšot, likšoties agresīvi, tomēr viņš pieļauj, daudziem tā varētu šķist interesanta. “Man bija svarīgi saprast, kas es esmu. Biju tāda amēba, kas peldēja lielajās izstādēs. Man patika oponēt citiem, bet, kad esi viens, tas absolūti skaidri parāda, uz ko esi spējīgs.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Izstādēs atklāšanā mākslinieks saka paldies saviem studentiem, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes jaunajiem censoņiem, kas plašā pulkā bija ieradušies arī uz izstādes atklāšanu. “Jaunu cilvēku domas ir pats svarīgākais, kas neļauj novecot.”

“Juri Utānu vienmēr ir interesējis sociāli aktuālais. Sociālisma laikā tās bija spēles ar padomju varu, kad sev svarīgo varēja izpaust tikai zemtekstos. Vēlāk, kad dzīvi vairs nekontrolēja ideoloģija un nebija iemesla kaitināt varu, Utāna simboli ieguva citu raksturu – tie vairāk sāka pieslieties “sirreālai realitātei”, attālinoties no ikdienas un veidojot ironiskas un absurdas sižetiskas kombinācijas, kur mākslinieks filozofē par dzīves pamatvērtībām,” vēsta izstādes kuratore Diāna Barčevska.

Izstādē asajam mākslinieka skatienam garām, šķiet, nav nekas – nesenās politiskās un sabiedriskās dzīves kolīzijas, politiķu “tēli”, bet visvairāk – pats J. Utāns un viņa, nereti ķermenisku, sirreālu, tehnisku alūziju piesātinatais skatiens uz notiekošo.

Izstāde patīkami pārsteigusi J. Utāna kādreizējo pasniedzēju Mākslas akadēmijā – mākslinieku Jāzepu Pīgozni. “Šajā raudāšanas laikā, kas pārņēmis mūsu valsti, viens cilvēks savā darbā spējis ielikt tādu spēku, turklāt nelielā laika periodā. Mani ļoti pārliecina spriegums un ieguldījums, jo ļoti bieži grib pārsteigt ar piecu minūšu darbu, grib sensāciju,” sacīja mākslinieks.

“Juris Utāns nav ērts mākslinieks,” atkājot izstādi, uzsvēra Latvijas Nacionālā mākslas muzeja direktore Māra Lāce. Pasaule, ko viņš glezno, ir skarba. Arī sāpju, sava veida niknuma izdzīvota. Juris Utāns ir patiešām sociāli aktīvs mākslinieks. Ar savu izteiksmes, formas meistarību spēj “paņemt” lielos audeklus, pārvarēt šo plakņu pretestību, izmantot krāsu, formu, reālistiskās, sirreālās glezniecības principus un pieejas, jaunās, elektroniskās domāšanas ienākšanu un sublimēt to visu vienā tēlā, kas ir Jura Utāna darbu pasaule.”

Reklāma
Reklāma

Izstāde Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē “Arsenāls” aplūkojama līdz 18. novembrim.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.