Māris Antonevičs: Nepamet sajūta, ka kampaņas veidotāji pieder tai grupai, kas vieni no pirmajiem saņēmuši poti 38
Māris Antonevičs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
“Nav sliktas publicitātes” – šis apgalvojums tiek saistīts ar amerikāņu uzņēmēju un politiķi Finiasu Teiloru Bārnumu. Nav gan zināms, vai viņš tieši tā teicis, bet šis cilvēks, kas 19. gadsimtā bija nopelnījis miljonus kā ceļojošā cirka īpašnieks, uzskatīja, ka arī sliktas ziņas galu galā dod labumu, un galvenais ir iegūt ievērību.
Bārnums pat esot panācis, ka vēl pirms nāves kāda Ņujorkas avīze nopublicē viņa nekrologu, lai uzzinātu, ko cilvēki par viņu šādā situācijā runās. Dažas dienas vēlāk viņš gan patiešām nomira.
No šāda skatpunkta vakcinācijas kampaņas autori var būt apmierināti – par viņu veikumu tiešām tiek runāts. Nekas atzinīgs gan līdz šim nav dzirdēts, pārsvarā vien kritiskas un izsmejošas replikas, bet uzmanība ir piesaistīta.
Šī gan nav privāta kampaņa, kur pasūtītājs maksā savu naudu un līdz ar to var rīkoties pēc saviem ieskatiem – ka tik publicitāte. Tomēr nav arī ļoti jābaidās, ka tiks pārmesta nodokļu maksātāju naudas nelietderīga šķērdēšana – aktivitāte tiek īstenota Eiropas Sociālā fonda projekta “Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi” ietvaros, saņemot no tā finansējumu.
Ir izskanējuši pārmetumi, ka kampaņas ietvaros sagatavotais videoklips esot tāds pārāk erotisks un pavedinošs, to skatoties pat var rasties šaubas, ko tur cenšas “pārdot”. Taču, iespējams, arī tas ir apzināts gājiens, vismaz reklāmas industrija ar šīm tēmām spēlējusies gadu desmitiem.
Atceros, reiz staigāju pa vienu lielpilsētu un pēkšņi pie kādas kafejnīcas ieraudzīju milzīgu uzraksta “SEX”, apakšā jau mazākiem burtiem bija pierakstīts turpinājums: “Tagad, kad esam piesaistījuši jūsu uzmanību, ienāciet un nobaudiet mūsu kafiju – tā ir tikpat laba!”
Kā, piemēram, vienā auto reklāmā, kur blakus divu mašīnu modeļiem redzamas divas sievietes, bet apakšā divdomīgs sauklis “Baudu sniedz abas!”.
Tomēr mūsdienās šādas reklāmas jau ir retums, jo ir lielas iespējas dabūt pa kaklu no feministu organizācijām, un Latvijā jau ir bijuši šādi gadījumi, no kuriem skaļāk izskanējušais laikam ir ielu sporta kustības “Ghetto games” plakātu skandāls 2019. gadā. Tos nācās noņemt.
Protams, Daniels Pavļuts nav Raimonds Elbakjans…
Iepriekšējās Covid-19 ierobežojumus ievērot aicinošās kampaņas bija tādas izteikti informatīvas, pirmā vakcinācijas kampaņa ar slavenu cilvēku aicinājumiem (“Divi miljoni iemeslu vakcinēties”) – vienkārša, lai gan diezgan samākslota, taču šoreiz domas lidojums ir specifisks.
Izrādās, tajā esot izmantota Rīgas latviešu strēlnieku pulka 3. rotas karoga saule un sauklis “Bez cīņas nav uzvaras”, vārdu “cīņa” aizstājot ar “vakcinācija”.
Šādas vēsturiskās asociācijas gan laikam var rasties tikai tiem, kas paši šo ideju izlolojuši. Nepamet sajūta, ka kampaņas veidotāji pieder tai grupai, kas vieni no pirmajiem saņēmuši poti pret Covid-19 un arī citādi aktīvi atbalsta vakcinēšanās procesu un ielikuši tajā savas sajūtas.
Un tā ir sabiedrības daļa, kas nevis alkst izrādīt savus plecus soctīklos vai citādi demonstrēt savu pārliecību, bet gan šaubīgie, kas, pat saņēmuši vakcīnu, drīzāk klusēs un mierīgi dzīvos tālāk, nevis uzskatīs, ka tas būtu publiski jādemonstrē. To, cik aktīvi cilvēki tagad steigsies vakcinēties, redzēsim jau drīz.