Atlikums kontā ir, pie kases naudas nav? Ne vienmēr var ticēt konta atlikumam 4
“LA” lasītāji jautā, vai vienmēr varot ticēt bankas īsziņām par tajās fiksēto konta atlikumu, ja dažos tirdzniecības centros par tajos veiktajiem pirkumiem naudu no konta noņem ar novēlošanos? Ir gadījumi, kad atlikumā naudu uzrāda, bet pie kases paziņo: naudas nav!
Aptaujāju bankas, ar ko tas izskaidrojams?
“Swedbank” mediju attiecību vadītājs Jānis Krops atbild, ka bankas izsūtītajās īsziņās konta atlikums ir norādīts tāds, kāds tas ir īsziņu izsūtīšanas brīdī. Daudz biežāk gan izmantojot “Swedbank” lietotni viedtālruņos. Kā viņš skaidro, dažos veikalos veikto pirkumu summas tiek atskaitītas no konta uzreiz. Bet esot citi, kuros kādu laiku paliek rezervētas.
Ja kādā no veikaliem ir veikts pirkums un pirkuma summa vēl nav noņemta no konta, bet tikai rezervēta, tad īsziņā būs redzama kontā pieejamā naudas daļa jau bez rezervētās summas. Tas nozīmē, ka īsziņā atspoguļotā ir reāli kontā pieejamā naudas summa.
Taču sacītais nav īsti precīzi: ja konta turētājam ir pieejams kredīts vai tā sauktais overdrafts, tad atlikumā uzrāda pieejamo naudas summu, nevis faktiski atlikušo.
SEB bankas privātpersonu segmenta komunikācijas vadītāja Elīna Neimane stāsta, ka bankas nosūtītajās īsziņās norādītā informācija par klienta konta atlikumu ir pareiza, proti, klients saņem informāciju par to naudas daudzumu, kas konkrētajā brīdī viņam ir pieejama maksājumiem, skaidras naudas izņemšanai un citām darbībām.
Gatavojot informāciju, kas klientam tiek nosūtīta, sistēma automātiski ņem vērā datus par rezervētām naudas summām, piemēram, viesnīcu un automašīnu nomas pakalpojumiem vai pirkumiem ārvalstu interneta veikalos, par kuriem ir veikts darījums un kuri vēl atrodas apstrādes procesā.
SEB bankas internetbankā konta atlikumu var pārbaudīt divās vietās – sākuma lapā, kas redzama uzreiz pēc autorizēšanās internetbankā, un konta pārskatā. Sākuma lapā klients redz pieejamo atlikumu jeb to naudas daudzumu, kas viņam ir faktiski pieejama darbību veikšanai.
Lai būtu ātrāk un ērtāk sekot, cik pieejamas naudas ir kontā, Neimane iesaka izmantot internetbankas sākuma lapā pieejamo konta kopsavilkumu, kur ir redzamas trīs ailes: “Konta atlikums”, “Rezervēts” un “Pieejamais atlikums”. Piemēram, ja klientam kontā ir 400 eiro un ir veikts pirkums par 10 eiro, tad ailē “Rezervēts” parādīsies ieraksts 10 eiro, savukārt pieejamais atlikums samazināsies līdz 390 eiro.
“Luminor” bankas ikdienas pakalpojumu pārvaldes vadītājs Jevgeņijs Kazaņins saka, ka visos naudas darījumos, kad notiek tiešsaistes autorizācija, no kontā pieejamā atlikuma “Luminor” bankā attiecīgā summa tiek noņemta uzreiz. Tomēr tieši par šo banku sūdzējās viena no “LA” lasītājām, kura, maldināta par savu pieejamo naudas summu, pie veikala kases nespēja norēķināties.
Kazaņins gan norāda, ka atsevišķos gadījumos, ja ar maksājumu karti tiek veikts pirkums, piemēram, uz prāmja, lidmašīnā, maksas ceļu aparātos, bezkontakta darījuma limita ietvaros (līdz 25 eiro), tas notiek bezsaistē un tiek atņemts no kopsummas vēlāk, kad notiks informācijas apmaiņa starp banku un tirgotāju. Iespējams, ka neapmierinātajai klientei ir bijis tieši šāds gadījums.
No teiktā varam secināt, ka “iekrist” var divos veidos. Pirmais, kad bezsaistē rezervētie pirkumi vēl neparādās konta atlikumā. Otrais, kad banka uzrāda pieejamo (ieskaitot kredītu), nevis faktisko naudas atlikumu.