
Ne tikai dvēseles spogulis: acis par mums spēj pavēstīt daudz vairāk, nekā līdz šim uzskatīts 0
Cilvēka acis nereti tiek dēvētas par “dvēseles spoguli”, taču jauns zinātnieku pētījums liecina, ka acis patiesībā spēj atklāt par mums daudz vairāk, nekā agrāk tika uzskatīts. Pētnieki atklājuši, ka ne tikai acu krāsa, bet arī divi citi faktori būtiski ietekmē to, kā mūs uztver apkārtējie, vēsta “Daily Mail”.
Šo pētījumu veica Leidenes Universitātes zinātnieki, kuri secināja, ka acis būtiski ietekmē apkārtējo uztveri par mūsu pievilcību, dāsnumu un citām īpašībām.
Viņi norāda, ka papildus acu krāsai svarīgs ir arī zīlīšu izmērs un varavīksnenes spilgtums.
Pētījuma gaita un rezultāti
Pētījuma ietvaros zinātnieki lūdza dalībniekiem novērtēt fotoattēlus ar dažādu primātu sugām, kuru acu izskats tika mākslīgi mainīts.
Pētījuma rezultāti parādīja, ka dzīvniekus ar lielākām zīlītēm un spilgtākām varavīksnenēm pētījuma dalībnieki novērtēja kā pievilcīgākus un draudzīgākus
Līdz šim lielākā daļa pētījumu bija vērsta uz atsevišķiem acu elementiem – zīlītēm, varavīksnenēm un lēcām. Piemēram, jau agrāk bija noskaidrots, ka zīlīšu izmērs ietekmē uztveri par cilvēka draudzīgumu, pievilcību un uzticamību.
Jaunākais pētījums atklāj, ka gan zīlīšu apjoms, gan varavīksnenes spilgtums kopā būtiski ietekmē to, kā mūs uztver apkārtējie.
Eksperimentu detaļas
Pirmajā eksperimentā piedalījās 64 dalībnieki, kuriem tika rādīti 32 dažādu primātu sugu fotoattēli, tostarp šimpanžu, zeltaino lauvtamarīnu un sudrabaino gibonu.
Dzīvnieku acu zīlīšu izmērs tika mākslīgi mainīts, un dalībniekiem bija jānovērtē, cik pievilcīgi, draudzīgi un mīļi šķiet attēlos redzamie dzīvnieki.
Pēc tam viņiem tika lūgts nosaukt naudas summu, ko viņi būtu gatavi ziedot konkrētās sugas saglabāšanai. Rezultāti liecināja, ka dzīvnieki, kuru acu zīlītes bija lielākas, tika vērtēti kā pievilcīgāki un draudzīgāki.
Turklāt šo sugu saglabāšanai eksperimenta dalībnieki bija gatavi ziedot lielākas naudas summas, nekā tiem, kuru acu zīlītes bija mazākas.
Otrajā eksperimentā piedalījās 121 dalībnieks. Šoreiz līdzās zīlīšu izmēram tika mainīts arī varavīksnenes spilgtums. Šoreiz pētnieki atklāja, ka dalībnieki bija gatavi ziedot vairāk, ja dzīvniekam bija acis ar spilgtākām varavīksnenēm.
Arī primātus ar spilgtākām varavīksnenēm viņi uztvēra kā jaukākus, draudzīgākus un pievilcīgākus, bet tikai tad, ja tiem bija paplašinātas acu zīlītes.
Zinātnieki tagad uzskata, ka acu zīlītes izmērs ir galvenais faktors, mūsu uztverē par citiem cilvēkiem vai dzīvniekiem. Tomēr arī varavīksnenes spilgtumam ir būtiska loma, īpaši, ja to papildina lielas zīlītes.