Iedomas. Arhitekts Oto Ozols norāda – vizualizācijā tiek zīmēta pustukša Senču iela, bet realitātē tramvajs būs neefektīvs, jo stāvēs sastrēgumos.
Iedomas. Arhitekts Oto Ozols norāda – vizualizācijā tiek zīmēta pustukša Senču iela, bet realitātē tramvajs būs neefektīvs, jo stāvēs sastrēgumos.
Oto Ozola ilustrācija, izmantojot projekta ilustrāciju

Ne kapu, bet sastrēgumu tramvajs. Lēns sabiedriskais transports – kas tādā brauks? 0

Senču ielas brauktuve tiks saglabāta esošajā platumā, un joslu skaits autotransportam netiks samazināts. Un, visticamāk, tramvajs kursēs pa ielas vidu. Ar šādu paziņojumu klajā nākuši Skanstes jeb kapu tramvaja līnijas projektētāji un Rīgas domes Satiksmes departaments (RDSD). Lai gan tādēļ netiks skarti blakus esošie kapi, satiksmes eksperti pro­gnozē – šāds risinājums radīs sastrēgumus, kuros “sēdēs” ne tikai automašīnas, bet arī pats tramvajs.

Reklāma
Reklāma

Plānus maina kā zeķes

Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

“Kāda jēga no simt miljonu eiro vērta projekta, ja šāds tramvajs nebūs labāks ne par automašīnu, ne par parastu autobusu? Jaunais projekts neveicinās iedzīvotājus izmantot sabiedrisko transportu, lai gan tā galvenais mērķis taču ir oglekļa dioksīda (CO2) samazināšana,” neizpratnes pilns ir pilsētplānošanas un mobilitātes eksperts Viesturs Krūmiņliepa.

Sākotnēji Senču ielā tika plānots atstāt četras joslas autotransportam un esošās ietves, bet tramvaja sliedes izbūvēt atsevišķi, kapu teritorijā. Šī doma izraisīja lielu sabiedrības uzmanību un pat protestus, kādēļ tika nolemts kapus tomēr neaiztikt, bet visu iecerēto satilpināt esošajā ielas platumā.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Šāds plāns neizbēgami rada kompromisus. Sākotnēji bija doma likvidēt abas ietves, lai satilpinātu tramvaju un četras joslas. Gājējiem tad būtu jāiet caur kapiem, kur viens no tiem “esošajiem gājēju celiņiem” nemaz nepastāvēja. Tas būtu bijis vienkārši drausmīgs rezultāts, jo tad, visticamāk, gājēji ietu pa taisno, pa sliedēm, kā tas notiek citviet Rīgā, kur nav ietvju, bet ir tramvajs. Taču šā gada sākumā Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments (RDPAD) un tā vadītāji šīs ieceres vietā publiski sāka deklamēt citu. Respektīvi, it kā tikšot samazināts joslu skaits līdz divām un kravas auto novirzīti uz jauno, pabeigto Austrumu maģistrāli. Tajā pašā laikā RDSD joprojām runāja par četrām joslām autotransportam,” atminas Krūmiņliepa.

Taču šajā pavasarī, satiekoties uz ielas pie alus darītavas “Aldaris”, Rīgas domes (RD) priekšsēdētājs Nils Ušakovs un RDSD direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins mediju klātbūtnē apliecināja, ka iedzīvotāju vēlmes ir uzklausītas un Senču ielā tomēr tiks samazināts joslu skaits autotransportam līdz divām, tādējādi divas joslas atvēlot tramvajam.

“Manuprāt, šis būtu visracionālākais kompromiss. Visticamāk, tas radītu lielākus sastrēgumus autobraucējiem, pat ar visu Austrumu maģistrāli, taču mums būtu tramvajs, kuru neietekmē kopēja satiksme. Bet tagad viss šķiet ačgārni, visi solījumi pagaisuši. Tiek aizmirsts, ka vakara stundās Senču ielā ir sastrēgumi, kuri ietekmēs arī tramvaju. Autovadītāji būs apmierināti, taču tas neveicinās tramvaja izmantošanu. Protams, arī par standartam atbilstošu veloceliņu izbūvi ir aizmirsts, lai gan parasti Eiropas Savienības ielu projektos tomēr tiek iekļauta velo infrastruktūra,” vērtē V. Krūmiņliepa.

Realitāte. Arhitekts Oto Ozols norāda – vizualizācijā tiek zīmēta pustukša Senču iela, bet realitātē tramvajs būs neefektīvs, jo stāvēs sastrēgumos.
Oto Ozola ilustrācija, izmantojot projekta ilustrāciju

Arhaisks risinājums

Arī arhitekts Oto Ozols ir jaunumu samulsināts un tāpat kā Viesturs atminas pavasara solījumus, ko varas vīri deva pie alus brūža Tvaika ielā. “Tolaik tika teikts, ka divas joslas plānots atvēlēt privātajam transportam un izbūvēt tramvaja līniju, kas kalpotu par sabiedriskā transporta koridoru, pa kuru varētu braukt arī autobusi. Stāstīts, ka būšot velojoslas un saglabāti koki. Taču šī brīža plāni vairs neatbilst tolaik sacītajam. Nav īsti skaidrs, kādēļ, pārbūvējot Senču ielu, netiek rasts cilvēcīgāks risinājums. Paralēli Skanstes tramvaja līnijai RD attīsta Austrumu maģistrāles projektu, kura mērķis ir atslogot Rīgas centru no privātā transporta. Vizualizācijā ir redzams: par spīti tam, tomēr tiks saglabātas četras joslas autotransportam, lai gan privāto transportu varētu pārvirzīt uz Austrumu maģistrāli.”

Arhitekts uzskata, ka plānotais ielas dizains ir ļoti arhaisks, arī par velojoslām ir aizmirsts. “Tramvajam jābūt tādam, kuru nekas nekavē. Tam nebūtu jāstāv sastrēgumos, tas ir prioritārs, jo arī Rīgas attīstības plānos ir definēts, ka tieši tramvajs ir mūsu galvaspilsētas mugurkauls. Taču, ja plānotais tiks īstenots, tramvajs stāvēs sastrēgumos kopā ar visām automašīnām, tāpat kā šobrīd tas ir uz VEF tilta. Tad man rodas jautājums: ja paralēli ir Austrumu maģistrāle, kāpēc Senču ielu nevar atslogot?”

Reklāma
Reklāma

Uzzīmējot potenciālo risinājumu, pilsētplānošanas eksperts V. Krūmiņliepa stāsta: “Uzskatu, ka ziemeļu virzienā, kur sastrēgumiem nevajadzētu būt lieliem, tramvajs varētu iekļauties kopējā satiksmē. Bet dienvidu virzienā – atsevišķi. Divas joslas autotransportam ir nepieciešamas tikai nelielu gabalu pirms Brīvības ielas krustojuma, jo plus mīnus tikai tādā gabalā spētu satilpt visas mašīnas, kas vienā luksofora ciklā spētu izbraukt krustojumu. Tas nozīmē, ka šāda darbība īstenībā nesamazina ielas caurlaides spēju. Garuma ziņā sastrēgums varbūt arī būtu garāks, bet ilguma ziņā nekam nevajadzētu mainīties. Taču ieguvums tramvaja pasažieriem būtu milzīgs.”

Aizvadītajā nedēļā Rīgas pilsētas izpilddirektors Juris Radzevičs kopā ar speciālistiem apsekoja Lielos kapus, lai iepazītos ar kultūrvēsturisko pieminekļu atjaunošanas gaitu un jaunumiem saistībā ar iecerētās tramvaja līnijas projektēšanu un paredzamajiem risinājumiem. Patlaban notiek Skanstes tramvaja līnijas būvprojekta izstrāde, kuru veic SIA “BRD projekts”. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Bidzāns šajā tikšanās reizē iepazīstināja ar jauno projekta vizualizāciju, un arī RDSD vadība apstiprināja – tramvaja līnija caur Skanstes apkaimi Lielo kapu teritoriju neskars, jo, visticamāk, tramvajs kursēs pa ielas vidu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.