Foto-LETA

Ne jau visiem jāstudē augstskolā 0

Nesen televīzijā dzirdēju, ka nevajagot ar varītēm spiest bērnus mācīties augstās skolās. Latvijas darba tirgū daudz pieprasītāki tagad esot speciālisti ar profesionālo izglītību. Tā vismaz esot cerība, ka jaunais cilvēks nemētāsies apkārt. Kādas ir profesionālās izglītības iespējas Latvijā, kas jauns? Vai šo izglītību var apgūt tikai pēc 9. klases un cik ilgi jāmācās? 
Janīna Veide-Brice Ogres novadā

Reklāma
Reklāma

 

“Izārdīs Latviju pa vīlēm!” Soctīklotāji “izceļ saulītē” vecu premjeres ierakstu soctīklos, kas izsauc viedokļu vētru
7 lietas, kas notiek ar ķermeni, ja rītu sāc ar kafijas tasi tukšā dūšā
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
Lasīt citas ziņas

Profesionālo izglītību ar pamatizglītības dokumentu (pēc 9. klases) var apgūt:

• profesionālās vidējās izglītības programmās – mācību ilgums četri gadi, iegūstot profesionālo vidējo izglītību un 3. līmenim atbilstošu profesionālo kvalifikāciju (pēc tam var uzsākt darba gaitas vai turpināt mācības augstākās izglītības iestādē);

CITI ŠOBRĪD LASA

• arodizglītības programmās – mācību ilgums trīs gadi, iegūstot daļēju profesionālo vidējo izglītību un 2. līmenim atbilstošu profesionālo kvalifikāciju (pēc tam var sākt strādāt, kā arī turpināt mācības, lai iegūtu vispārējo vidējo izglītību).

Jauniešiem, kuriem nepadodas vispārizglītojošie priekšmeti un kuriem vēl nav pamatizglītības dokumenta, profesionālās izglītības iestādes piedāvā pedagoģiskās korekcijas programmas, kur mācību ilgums ir divi vai trīs gadi, iegūstot pamatizglītību un profesionālo kvalifikāciju, kas atbilst 1. vai 2. līmenim.

Vairākas profesionālās izglītības iestādes aicina iegūt profesionālo kvalifikāciju arī vidusskolu absolventiem (mācību ilgums – no viena līdz diviem gadiem).

Lai palielinātu šīs izglītības prestižu un konkurētspēju, sadarbībā ar nozaru asociācijām un profesionālajām organizācijām regulāri notiek dažādi audzēkņu profesionālās meistarības konkursi, piemēram, starptautiskais konkurss “EuroSkills”. Šādi konkursi ļauj pārbaudīt mūsu audzēkņu prasmes un zināšanas, salīdzināt tās ar citu valstu līmeni.

Pērnā gada nogalē Vācijas, Spānijas, Portugāles, Grieķijas, Latvijas, Slovākijas un Itālijas izglītības ministri noslēdza memorandu par sadarbību profesionālās izglītības jomā Eiropā. Memorands paredz partneru valstīs veicināt un nepieciešamības gadījumā izveidot duālus profesionālās izglītības modeļus, kas ir cieša teorētisko mācību un reālas darba vietas sasaiste praksē. Plānots, ka jau no 2013. gada 1. septembra profesionālās izglītības kompetences centri Rīgā, Ventspilī un Ogrē realizēs šādus pilotprojektus Latvijā.

Reklāma
Reklāma

Lai ieviestu jauno modeli, starp izglītības iestādi, uzņēmumu un audzēkni slēgs trīspusēju līgumu, nosakot pušu tiesības un pienākumus. Izglītības iestāde nodrošinās teorētisko zināšanu apguvi, veiks jauniešu atlasi pēc uzņēmuma norādītajiem kritērijiem. Tostarp uzņēmums gādās par audzēkņa darbu, izmaksās stipendiju vai algu. Īstenojot šādu mācību modeli, uzņēmumi varēs sagatavot darbiniekus atbilstoši savām vajadzībām – nepastāvēs risks pieņemt darbā nepiemērotus cilvēkus.

Arī izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis uzskata, ka ir ļoti svarīgi attīstīt profesionālo izglītību, kuras pamatā būtu darbā īstenota mācīšanās. Tas nodrošinās jauno speciālistu ātrāku nokļūšanu darba tirgū.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.