Ne jau par mācībām un nākotni! Par ko pusaudži vēlētos runāt ar vecākiem? 0
Par ko vēlētos un par ko negribētu sarunāties pusaudži ar pieaugušajiem? Psiholoģe Katerina Murašova iepazīstina ar aptaujas rezultātiem par šo tēmu.
Viņa piebilst, ka tam visam nav nekāda sakara ar “īstu zinātni”. Visi viņas “eksperimenti” ir tikai intelektuāla izklaide visiem dalībniekiem (ieskaitot sevi pašu), iemesls kaut ko pārdomāt, kam pievērst uzmanību, varbūt kaut ko mainīt.
“Pētījums” sastāvēja no diviem posmiem. Abos posmos iesaistījās vienas ģimenes locekļi. Kopā 57 ģimenes, kurās ir pusaudži (31 meitene un 26 zēni) vecumā no 11 līdz 17 gadiem. Ģimenes sastāvs bija atšķirīgs: māte-tēvs-dēls, māte-vecmāmiņa-mazmeita, paplašinātās ģimenes ar vecvecākiem, tantēm, onkuļiem. Visi bija pozitīvi motivēti, visi vēlējās izzināt sevi, mainīties uz labo pusi, un, iespējams, kalpot zinātnei.
Pirmajā eksperimenta daļā piedalījās tikai pusaudži. Viņi ieradās pie psiholoģes (ar dažiem notika sarakste e-pastā) un pēc vienošanās nedrīkstēja izpaust vecākiem ne aptaujas tēmu, ne savas atbildes. Ir gan aizdomas, ka daudzi, it īpaši jaunākie, 11-13 gadus vecie dalībnieki, nenoturējās un izpļāpājās par tēmu. Attiecībā uz atbildēm – izskatījās, ka lielākā daļa tās saglabāja kā noslēpumu.
Aptauja bija ļoti primitīva. Bērni saņēma lapu ar divdesmit punktiem un vienu jautājumu. Jautājums bija: “Par kuru no zemāk minētiem tematiem tu vēlētos (nevēlētos) runāt ar saviem vecākiem (izvēlies kādu no viņiem un atbildi)?”
49 pusaudži izvēlējās māti un tikai 8 – tēvu. Savu gribu vai nevēlēšanos runāt varēja novērtēt no “ļoti vēlos” līdz “ļoti nevēlos”, nullei atbilda “man vienalga”. Sarakstu varēja papildināt ar saviem diviem punktiem. 22 pusaudži neko tur neierakstīja. Tikai 15 cilvēki aizpildīja abus punktus.
Piedāvātās tēmas bija:
• par mūziku, dziedātājiem, mūziķiem• par atzīmēm, mācībām, skolas sasniegumiem
• par attiecībām skolā, par skolotājiem, konfliktiem, intrigām
• par grāmatām un literatūru visplašākajā nozīmē
• par dzīves jēgu
• par dzīvniekiem, dabu kopumā
• par pusaudža, kurš dzīvo ģimenē, tiesībām un pienākumiem,
• par datoriem un datorspēlēm (to uzbūvi, uzlabošanas iespējām)
• par datoriem un datorspēlēm (saistībā ar to ietekmi uz veselību, kognitīvo attīstību un sekmēm skolā)
• par draudzību
• par mīlestību
• par seksu
• par ģimenes vēsturi un/vai sabiedrības vēsturi
• par panākumiem zinātnē un zinātnes problēmām
• par internetu un sociālajiem tīkliem, to darbības principiem, iespējām un riskiem
• par nākotni (personisko un valsts)
• par cilvēku jūtām (savām, citu un vispārīgi)
• par filmām un TV seriāliem
• par to, kas notiek valstī
• par to, kas notiek pasaulē