Nav spēkā… 0
Man vajadzēja iesniegt tiesā kādu svarīgu dokumentu, taču to nepieņēma, jo tam neesot juridiska spēka. Ko tas nozīmē un kas to nosaka? Lidija Aizkrauklē
“Dokumentu juridiskā spēka likums” definē, ka dokuments ir jebkura rakstveida informācija, ko rada jebkurš publisko vai privāto tiesību subjekts (piemēram, valsts vai pašvaldības institūcija, privāto tiesību juridiskā persona, fizisko vai juridisko personu apvienība, notārs, tiesu izpildītājs) jeb, īsāk sakot, organizācija vai privātpersona.
Dokumenta juridiskais spēks nodrošina iespēju izmantot to tiesību īstenošanai vai likumisko interešu aizstāvībai. Dokuments, kuram nav juridiska spēka, citām organizācijām un fiziskajām personām nav saistošs, bet ir saistošs šā dokumenta autoram. Tātad, ja pati esat rakstījusi kādu dokumentu, kas nav atzīts par juridiski spēkā esošu, uz citiem tas neattiecas, taču, ja tā dēļ rastos kādas problēmas, tad par to jums būtu jāatbild.
Reizēm gadās, ka pat kāda sīka nevērība dokumenta noformējumā liedz to atzīt par spēkā esošu. Tajā vienmēr obligāti jāiekļauj dokumenta autora (autoru) nosaukums, datums, kad dokuments sastādīts, un paraksts (paraksti).
Tiesību aktos noteiktajos gadījumos organizācijas dokumentā, lai tam būtu juridisks spēks, papildus jau minētajiem rekvizītiem iekļauj vēl šādus:
• dokumenta izdošanas vietas nosaukumu;
• zīmoga nospiedumu;
• dokumenta apstiprinājuma uzrakstu vai atzīmi par apstiprināšanu;
• dokumenta reģistrācijas numuru.
Dokumentā, kurā norāda tā saņēmēju, jānorāda arī adresāts.
Dokumentu paraksta pašrocīgi. Ja fiziskā persona ir rakstīt nepratēja vai fiziski nav spējīga parakstīt un tās vietā to dara cita persona, šo faktu ar parakstu apliecina divi liecinieki. Parakstītajā dokumentā par lieciniekiem ietver ziņas, kas nepārprotami ļauj viņus identificēt.
Personiskais paraksts, kas papīra dokumentā atveidots ar tehniskiem līdzekļiem, nenodrošina tā juridisko spēku. Ja saskaņā ar tiesību aktu prasībām dokumentā jābūt vairāku personu parakstam, tad tas arī jāparaksta visiem. Ja kaut viens paraksts iztrūkst, dokumentam nav juridiska spēka. Organizācijas dokumentu paraksta persona, kuras amats norādīts dokumentā.
Likums nosaka arī prasības dokumenta oriģināla, atvasinājuma (noraksts, izraksts vai kopija) un dublikāta izstrādāšanai vai noformēšanai, lai tas iegūtu juridisku spēku, bet elektronisko dokumentu oriģināliem un to atvasinājumiem piemērojams arī “Elektronisko dokumentu likums”.