NATO “StratCom”: Ikkatram Latvijā jācenšas apkarot dezinformāciju 2
Neraugoties uz sociālo tīklu aizvien lielāku iesaistīšanos dezinformācijas apkarošanā, ikkatram Latvijas iedzīvotājam jācenšas cīnīties par tās ierobežošanu, ikgadējā nevalstisko organizāciju (NVO) un Saeimas forumā pauda NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra jeb “StratCom” direktors Jānis Sārts.
Viņš norādīja, ka pēdējo mēnešu laikā sociālo tīklu uzturētāji kļuvuši aizvien aktīvāki dezinformācijas apkarošanā, taču, jo projām nepilnīga tiesiskā regulējuma dēļ, šiem uzņēmumiem nedrīkst uzgrūst visu atbildību par viltus ziņu izplatību digitālajā vidē.
Pēc Sārta teiktā, dezinformācija un viltus ziņas visbiežāk tiek izplatītas ar tā saukto “kaimiņu un draugu metodi” ne vien digitālajā vidē, bet gan arī ārpus tās – valsts iestādēm un tradicionālajiem medijiem zaudējot uzticību, viltus informāciju neformālā veidā iespējams izplatīt plašākā mērogā.
Līdz ar to, jābūt sadarbībai starp valdību, neatkarīgu nevalstisko sektoru, medijiem, jo īpaši analītiskajiem medijiem, kā arī sociālo tīklu platformām, jo, kā pierādīja “Brexit” kampaņa, ar dezinformācijas palīdzību iespējams mazināt uzticību ar nevalstiskiem ekspertiem, akcentēja Sārts.
Kā piemēru cīņai ar dezinformāciju priekšvēlēšanu periodā un to laikā “StratCom” direktors pieminēja Zviedriju, kurā vēlēšanas notiks šī gada septembrī. “Zviedriem vēlēšanas ir visaugstākā prioritāte, tādēļ gan valsts gan nevalstiskajā, gan arī pašvaldību līmenī jau gadu norit darbs pie drošu vēlēšanu rīkošanas. Jo, sagraujot uzticību vēlēšanu rezultātiem, mēs noņemam uzticību visam pārējam – sabiedrībā nav svarīgāku brīžu,” sacīja Sārts.
Jau vēstīts, ka 13.Saeimas vēlēšanas Latvijā un ārvalstīs norisināsies šī gada oktobra pirmajā sestdienā – 6.oktobrī.
Kopš Saeima 2006.gadā pieņēma deklarāciju, kurā noteikti Saeimas un NVO sadarbības principi un veicamie uzdevumi sadarbības pilnveidošanai, forums kļuvis par ikgadēju tradīciju. Šis ir divpadsmitais Saeimas un NVO forums, un to organizē parlaments sadarbībā ar nevalstiskajām organizācijām.
Tāpat ziņots, ka, pēc sociālā tīkla “Facebook” datiem, 2015.-2016.gadā aptuveni 126 miljoni amerikāņu apskatījušies reklāmas un citus priekšvēlēšanu materiālus, kurus sagatavojusi Krievijas “troļļu fabrika”, kas sociālajā tīklā veikusi aptuveni 80 000 ierakstu, lai ietekmētu politiskos procesus ASV.
Vienlaikus “Twitter” atradis 2752 kontus, kas saistīti ar Krieviju. Septembrī “Twitter” bija atradis tikai 201 šāda veida kontu. Visi atrastie 2752 konti šobrīd slēgti.