NATO kritizē Krievijas pilotus. Bažījas par nejaušu sadursmi virs Baltijas jūras 3
Šodien paredzētajā NATO un Krievijas Padomes apspriedē Briselē NATO amatpersonas paredz izteikt Krievijai stingrus iebildumus pret Krievijas kara lidmašīnu pilotu agresīvajiem un bīstamajiem manevriem virs Baltijas jūras ASV lidaparātu tiešā tuvumā, paziņojis NATO pārstāvis.
Krievija grib apiet Vīnes vienošanos
Alianses dalībvalstu militāro ekspertu aprindās aug neapmierinātība ar Krievijas pilotu neprofesionālajiem un bīstamajiem mēģinājumiem veikt sabiedroto lidaparātu pārtveršanu pārblīvētajā gaisa telpā virs Baltijas jūras, atzīmē izdevums “Politico”. NATO un Krievijas Padomes apspriedē alianses pārstāvji paredz izteikt savu vilšanos par Krievijas kara lidmašīnu, viņuprāt, nevajadzīgajām provokācijām. Abu pušu politiķu un militāro ekspertu tikšanās NATO un Krievijas Padomes ietvaros līdz šim devusi iespēju uzturēt dialogu pat saspringtās situācijās. NATO bažas par nejaušu sadursmi ir pieaugušas pēc sabiedroto un Krievijas lidaparātu vairākkārtējas bīstamas pietuvošanās pārblīvētajā gaisa telpā virs Baltijas jūras. Vienā no pēdējiem incidentiem kas notika jūnija beigās, Krievijas iznīcinātājs “Su-27” pietuvojās tikai dažus metrus no ASV izlūkošanas lidmašīnas “RC-135”, kura atradās starptautiskajā gaisa telpā. Krievijas lidmašīna bija aprīkota ar raķetēm un lielā ātrumā lidoja “grīļīgi”, neievērojot kursu, tāpēc jebkurš tās manevrs ASV lidaparāta tiešā tuvumā bija ļoti bīstams, liecina videoieraksts. Krievija noraidījusi apsūdzības par tās pilota bīstamiem manevriem. Tikai kopš šā gada jūnija Baltijas jūrā un gaisa telpā bijuši vairāk nekā 30 incidenti starp Krievijas un ASV lidmašīnām un karakuģiem, ziņo raidsabiedrība CNN, atsaucoties uz avotu Pentagonā.
NATO amatpersonas arī paudušas vilšanos un neizpratni par Krievijas nevēlēšanos publiskot informāciju par septembrī paredzētajām plaša mēroga militārajām mācībām “Zapad” (“Rietumi”), lai gan 2011. gada Vīnes vienošanās, ko parakstījusi arī Krievija, paredz informācijas sniegšanu par plānotām militārajām mācībām. Vīnes vienošanās, ko parakstījušas Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas (EDSO) dalībvalstis, tajā skaitā Krievija un NATO sabiedrotie, prasa oficiāli informēt par mācībām, ja tajās piedalās vairāk nekā 9000 karavīru, un ļauj EDSO dalībvalstīm sūtīt novērotājus uz jebkurām militārajām mācībās, kurās vairāk nekā 13 000 karavīru. NATO amatpersonas uzskata, ka Krievijas militārajās mācībās “Zapad” varētu piedalīties pat 100 000 karavīru, taču Kremlis ir sadalījis mācības vairākos posmos, lai varētu apgalvot, ka to dalībnieku skaits nepārsniedz slieksni, kas paredz iepriekšēju paziņošanu un novērotāju sūtīšanu.
Jāizvairās no nevajadzīga riska
Attiecības starp Krieviju un Rietumiem ir būtiski pasliktinājušās pēc Krievijas 2014. gadā veiktās Krimas apgabala aneksijas un iebrukuma Ukrainas austrumos, kur Maskava atbalsta Ukrainas valdības pretiniekus. NATO Militārās komitejas vadītājs rumāņu ģenerālis Petrs Pavels paziņojis, ka apdraudējums no Krievijas puses pieaug visos virzienos. Ņemot vērā, ka gaisa satiksme virs Baltijas jūras ir viena no visblīvākajām pasaulē, civilās aviācijas regulēšanas dienesti ir izstrādājuši vienošanos, ka Krievijas militārās lidmašīnas, kas dodas uz Kaļiņingradas apgabalu, pārvietosies iepriekš noteikta koridora ietvaros. Taču vairākas valstis nākušas klajā ar sūdzībām, ka Krievijas militārās lidmašīnas lido ar neieslēgtiem transponderiem un neuztur radiosakarus ar civilās aviācijas regulēšanas dienestiem, radot bīstamību pasažieru lidmašīnām. NATO Militārās komitejas vadītājs ģenerālis Petrs Pavels uzskata, ka Krievijas kara lidmašīnu pilotu darbības rada nevajadzīgu risku. “Vienmēr pastāv risks, ka kaut kas noies greizi, kad divi nedraudzīgi spēki ir pārāk tuvu viens otram, un mēs esam tuvu viens otram ne tikai gaisa telpā virs Baltijas jūras, bet arī virs Melnās jūras un Sīrijas pierobežā,” ģenerālis Pavels teica intervijā “Politico”. “Vairākumā gadījumu mēs neesam konstatējuši, ka pret NATO (lidmašīnām) būtu vērsta atklāti naidīga darbība,” atzina ģenerālis Pavels, piebilstot, ka “vairākos gadījumos ir notikusi gaisa telpas pārkāpšana, taču ne vienmēr iebrukums NATO dalībvalsts teritorijā, bet visbiežāk vērojama neprofesionāla pilotu rīcība”.