Tūrisma nozarei aizvadītais gads veiksmīgs; šo gadu nezīmē rožainu 0
Autores: Dace Skreija, Indra Lazdiņa
Latvijas tūrisma nozare 2013. gadā strādājusi ļoti veiksmīgi, ja ne Ukrainas krīze un ar to augošā neskaidrība, nozares pārstāvji droši prognozētu šo gadu vēl labāku.
Vadošie tūrisma nozares uzņēmumi 2013. gadu vērtē kā veiksmīgu, un to apliecina arī statistikas dati. “Pērn Latvijas viesnīcās un citās tūristu mītnēs apkalpoti par 12% vairāk cilvēku nekā gadu iepriekš. Visai ievērojami – par 6,4% – audzis arī nakšņojumu skaits. Ņemot vērā, ka tūristu skaits palielinājies vairākus gadus pēc kārtas, nozares spēja turpināt tik krietnu izaugsmi uzskatāma par cildināmu sasniegumu,” rezultātus novērtē Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) direktors Armands Slokenbergs.
Tūrisms ir viena no tādām nozarēm, kur uzņēmumiem, savstarpēji konkurējot, ir jāspēj atrast kopīgu valodu lielāku mērķu sasniegšanai, kas sniedz labumu visiem kopā. Tā SIA “Latvia Tours” direktore Ieva Keiša atzīmē, ka pērn gada nozīmīgākie notikumi tūrisma nozarē Latvijā bija regate “The Tall Ships Races 2013” un Dziesmu un deju svētki.
TAVA direktors novērojis, ka Latvija pērn piedzīvojusi reti lielu publicitāti ārvalstu medijos. “Ļoti aktīvi strādāja žurnālisti un citi viedokļu veidotāji, kas Rīgai, Latvijai un vairākām citām vietām mūsu valstī sniedza augstu novērtējumu un pasludināja tās par tūristu galamērķiem, kas šogad noteikti jāapmeklē. Piemēram, “National Geographic” ierindoja Latviju starp prioritāri apmeklējamiem galamērķiem, kā arī Latvijai tika piešķirts tituls – viens no 10 visaugstākās ētikas tūrisma galamērķiem. Vairāki mūsu tūrisma galamērķi – Līgatne, Jūrmala un Kuldīga – ieguva Eiropas Komisijas projekta “Eiropas izcilākie tūrisma galamērķi” inovāciju balvu,” stāsta A. Slokenbergs. Viņš arī uzsver Marka Rotko mākslas centra atklāšanu Daugavpilī kā vienu no pagājušā gada svarīgākajiem notikumiem nozarē. Tā ir pozitīva ziņa pasaules mērogā, kas var rosināt interesi par Latvijas apmeklējumu no tuvām un arī tālām valstīm.
Sniedzas pēc treknuma
Daudzu nozares vadošo uzņēmumu finanšu rādītāji ir atgriezušies vai pat pārsnieguši pirmskrīzes līmeni. Piemēram, SIA “Baltijas ceļojumu grupa”, kas strādā ar zīmolu “Baltic Travel Group”, pērn apgrozīja apmēram 13 miljonus eiro, kas ir par 5% vairāk nekā gadu iepriekš. Tās vadītājs Vladislavs Korjagins teic, ka palielinājies arī darbinieku skaits. Uzņēmums jau 2011. gadā pārsniedza pirmskrīzes rādītājus apgrozījuma ziņā, un šobrīd jau uzstāda jaunus rezultativitātes rekordus. V. Korjagins kā nozīmīgu sasniegumu vērtē to, ka uzņēmums pērn kļuvis par darījumu braucienu vadības uzņēmuma “Egencia” oficiālo pārstāvi Baltijas valstīs. Šī aģentūra ir pasaules līdera tiešsaistes risinājumos biznesa ceļojumu jomā “Expedia” meitas uzņēmums un specializējas darījumu ceļojumu organizēšanā.
Jāatzīmē arī, ka pērn Tūrisma aģentūra “Kolumbs” iegādājās ceļojumu biroju “Averoja”. Publiski pieejamā informācija liecina, ka par jauno SIA “Averoja” īpašnieci kļuvusi SIA “Tūrisma aģentūra Kolumbs” īpašniece Sanita Rugina un abus uzņēmumus turpina vadīt līdzšinējā tūrisma aģentūras “Kolumbs” direktore Kitija Reinfelde. Diemžēl sīkāku informāciju uzņēmuma pārstāvji “LA” nesniedza.
“Latvia Tours” 2013. gada apgrozījums palielinājies par apmēram 10% līdz 17,3 miljoniem eiro salīdzinājumā ar 2012. gadu, savukārt peļņa – par 58% un bija 241,4 tūkstoši eiro. “Esam kļuvuši produktīvāki, un rezultāti ir sasniegti, nepalielinot darbaspēka resursus, bet attīstot tehnoloģijas, kas arī ļāvis nozīmīgi uzlabot peļņas rādītājus,” skaidro I. Keiša. “Latvia Tours” trekno gadu rekords (2007. gadā 26,2 miljoni eiro) vēl ir priekšā.
SIA “Via Hansa Tours” 2013. gadu pabeidza ar 10,1 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir nedaudz vairāk kā 2012. gadā, bet, lai sasniegtu trekno gadu rekordu, arī tam vēl liels darbs darāms. “Līdz ar pozitīvajām attīstības tendencēm pastāv bažas, ka neatkārtojam iepriekšējās kļūdas – paļaujoties uz lieliskajiem izaugsmes rādītājiem, nesamērīgi ceļam cenas, tādējādi kļūstot par dārgu galamērķi, uz kuru atsakās braukt,” atzīmē SIA “Via Hansa Tours” vadītāja Ilze Sproģe. Viņa arī teic, ka uzņēmumā nostiprināta sadarbība tieši ar tiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri spēj nodrošināt adekvātu cenas un kvalitātes proporciju.
Viesnīcās nakšņo vairāk
Arī viesnīcu pārstāvji pagājušo gadu novērtējuši par labu, statistikas dati liecina, ka numuru noslogojums audzis. “Baltic Beach Hotel” Mārketinga un sabiedrisko attiecību speciāliste Jeļena Gavrilova teic, ka viesnīcai pagājušais gads bijis veiksmīgs un noslogojums palielinājies par 10%, tomēr neatklāj, vai tas ir rezultējies arī lielākā apgrozījumā un peļņā. Jāteic, ka pērn numuru noslogojums Latvijā pieaudzis vidēji par četriem procentpunktiem.
Pirmie oficiālie gada pārskati ļauj izvērtēt 2013. gada finanses. Tā, piemēram, SIA “Reho”, kas vada “Kolonnas” viesnīcas visā Latvijā, pērn ir uzlabojusi darbības rezultātus, uzņēmuma apgrozījums audzis par 18%, sasniedzot 4,2 miljonus eiro, savukārt peļņa ir desmitkāršojusies – līdz 462,4 tūkstošiem eiro.
Bažījoties par cenu pieaugumu un konkurētspējas samazināšanos, jāņem vērā, ja Rīgā tuvākajā laikā tiks atvērtas vairākas jaunas viesnīcas, kas visdrīzāk veicinās cenu karu viesnīcu starpā.
Pagaidām nav atdeves
Domājot par šā gada prognozēm, nevar pārsteidzīgi zīmēt tikai rožainas ainas. Lai arī 2014. gadā Rīga ir Eiropas kultūras galvaspilsēta un 2015. gadā Latvija ir ES prezidējošā valsts, ģeopolitiskā situācija kaimiņos grasās ienest korekcijas pozitīvajās tūrisma nozares attīstības tendencēs.
“Tas nav vienkāršs uzdevums – panākt, lai publicitāte, kādu raisījis kultūras galvaspilsētas gads, panāktu tūristu plūsmas pieaugumu. Tāpat svarīgs ir jautājums, vai spēsim noturēt pakalpojumu kvalitāti un cenu. Pastāv risks, ka varam kļūt dārgāki tirgos, kuros līdz šim bijām cenas ziņā pieejami,” uzskata A. Slokenbergs.
Savukārt V. Korjagins atzīst, ka šobrīd vēl nav jūtami tie ceļotāji, kas vēlētos apskatīt Rīgu kā Eiropas kultūras galvaspilsētu. “Pagaidām reklāmas kampaņu atgriezeniskā saite ir vāja, bet cerības, kas saistījās ar šo kultūras dzīves notikumu, vēl nepiepildītas. Jaunā tūrisma sezona jau ir sākusies, taču mēs vēl gaidām rezultātus, kas šīs cerības piepildītu, jo kultūras galvaspilsētas programma ir interesanta, plašai auditorijai paredzēta,” uzskata SIA “Baltijas ceļojumu grupa” vadītājs.
Aviokompānijas “Air Baltic” korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags atzīmē, ka pēc citu Eiropas kultūras galvaspilsētu pieredzes var teikt, ka tūristu pieplūdums varētu turpināties arī nākamajos gados.
Tūrismā nozīmīga loma ir ārējiem faktoriem. Ekonomiskā situācija rietumvalstīs cilvēkus joprojām dara piesardzīgus, un tā vietā, lai naudu iztērētu ceļošanai, viņi nereti izvēlas to pietaupīt. “Ja šāds noskaņojums saglabāsies, tas ietekmēs arī tūristu plūsmu uz mūsu valsti. Ekonomiskā izaugsme nav spoža arī NVS valstīs, tā bremzējas un var atstāt ietekmi uz ārvalstu ceļojumiem,” teikto papildina TAVA direktors.