Nākamnedēļ likvidējam kodu kartes – kas mūs sagaida 0
No nākamās nedēļas daudzus tūkstošus Latvijas banku klientu sagaida būtiskas pārmaiņas internetabankas lietošanā un e-pakalpojumu saņemšanā – tiek likvidētas kodu kartes.
9.septembrī “Swedbank” klienti vairs nevarēs autorizācijai izmantot bankas izsniegtās kodu kartes. Līdz ar stingrākām Eiropas Savienības prasībām attiecībā uz klientu digitālu autentifikāciju, “Swedbank” pilnībā pārtrauks kodu karšu izmantošanu.
Tāpēc bankas klienti, kuri vēl nav paspējuši nomainīt kodu karti pret citiem autentifikācijas rīkiem, tiek lūgti to izdarīt šīs nedēļas laikā, lai pēc 9.septembra nevajadzētu doties uz bankas filiāli.
70 tūkstoši cilvēku vēl gaida
Kopš kodu karšu migrācijas sākuma 2018. gada augustā uz citiem autentifikācijas rīkiem pārgājuši vairāk nekā 90% klientu. Lielākā daļa klientu izvēlējušies kodu karti nomainīt pret lietotni Smart-ID – šādu klientu īpatsvars jau pārsniedz 620 000. Lai gan migrācijas process no kodu kartēm uz kodu kalkulatoriem vai lietotni Smart-ID notika pakāpeniski, vēl joprojām vairāk nekā 70 tūkstoši klientu atstājuši kodu kartes maiņu uz pēdējo brīdi.
Ja kodu kartes netiks nomainītas šīs nedēļas laikā, klientiem jāapzinās, ka no 9.septembra, vienīgā iespēja atjaunot piekļuvi internetbankai būs tikai un vienīgi apmeklējot kādu no “Swedbank” filiālēm. Kodu karti pret Smart-ID lietotni šonedēļ vēl var uzstādīt, neizejot no mājām, jo autorizāciju apstiprināt varēs ar kodu karti, kamēr nākamnedēļ šāda iespēja vairs nebūs pieejama.
Nokavējot pārejas brīdi, ar “Swedbank” kodu karti vairs nevarēs autentificēties internetbankā un citos bankas kanālos (piemēram, zvanot uz konsultāciju centru), pieslēgties valsts portāliem (piemēram, latvija.lv, vid.eds.lv, vsaa.gov.lv, e-veseliba.gov.lv u.c.) un arī pakalpojumu sniedzējiem (piemēram, Latvenergo, tet, Latvijas Gāze, tele2 u.c.), patstāvīgi izveidot jaunu Smart-ID kontu – lai to izdarītu, būs jādodas uz Swedbank filiāli.
Pats ērtākais risinājums būs mobilā lietotne Smart-ID, ko savā viedtālrunī (vai planšetē) pāris minūšu laikā var lejupielādēt katrs klients patstāvīgi. Ja nav pieejama atbilstoša ierīce, noderēs kodu kalkulators, kuru var saņemt jebkurā “Swedbank” filiālē. Arī tiem, kuri izmanto valsts izsniegto eID karti, ir iespēja to lietot darbībai internetbankā. Ja gadījumā karšu lasītājs eID lietošanai vēl nav pieejams, to var izmantot “Swedbank” filiālēs, bibliotēkās un valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros.
Kāda situācija citās bankās?
Arī “SEB bankā” kodu kartes kā autorizācijas līdzeklis būs derīgas tikai līdz 9.septembrim. Aptuveni pirms mēneša, lai pieslēgtos internetbankai un apstiprinātu maksājumus, kā vienīgo autorizācijas līdzekli tās vēl izmantoja mazāk nekā 1% aktīvo “SEB bankas” internetbankas lietotāju. Vairākums kā autorizācijas līdzekli izmanto bezmaksas lietotni Smart-ID savā viedtālrunī.
“Luminor bankā” atteikšanās no kodu kartēm paredzēta dienu vēlāk – 10.septembrī. Pēc tam pieslēgties internetbankai varēs tikai izmantojot Smart-ID aplikāciju vai kodu kalkulatoru.
Savukārt bankas “Citadele” mājaslapā publicētā informācija liecina, ka līdztekus citiem moderniem autentifikācijas rīkiem, banka turpinās klientiem piedāvāt arī internetbankas kodu kartes. “Citadeles” kodu kartes lietošanas risinājums atbilst tādiem drošības standartiem, lai to izmantotu arī turpmāk. Kodu karti varēs izmantot kopā ar SMS autentifikāciju. Īsziņā saņemtā informācija satur darījuma detaļas un unikālu kodu. Izmanojot kodu kartes, klienti var veikt līdz 1000 eiro vienā maksājumā un 2000 eiro dienas laikā, kā arī autorizēties internetbankā, mobilajā lietotnē, portālā “latvija.lv” un citos interneta portālos.
Papildus kodu kartēm, autorizācijai internetbankā Citadele piedāvā arī citus risinājumus. Viens no tiem – “MobileScan” kodu risinājumu viedtālruņu lietotājiem.