Nacistu ielenkumā. “Denkerka” – skaļākais kino notikums šogad 0
Pēc dažu gadu pauzes lieliskā formā ar kara drāmu “Denkerka” atgriezies viens no spilgtākajiem mūsdienu kino vizionāriem Kristofers Nolans.
1940. gada maija beigās Francijas ziemeļu pilsētā Denkerkā teju 400 tūkstošus britu – un arī sabiedroto – kareivju gaidīja droša nāve, jo no sauszemes ar katru dienu viņiem tuvojās vācu karaspēks, bet nokļūt dzimtenē, kuras slavenās klintis bija redzamas pāri Lamanša kanālam, nebija iespējams nacistu aviācijas dēļ. Šī neapskaužamā britu kara spēkus tik pazemojošā situācija kinematogrāfistus radīt lielā ekrāna filmu pirmoreiz iedvesmoja 1958. gadā, kad Leslija Normena režijā Džons Mailzs, Ričards Atenboro un Bernards Lī bija redzamākie no aktierkomandas, kuras uzdevums bija iedzīvināt vēsturiskos notikumus.
Tā kļuva par otru gada ienesīgāko britu kinofilmu, taču ar to arī Denkerkas operācijas kinematogrāfiskai atveidošanai uz lielā ekrāna uz ilgiem gadiem tika pielikts punkts. Atcerējies sarunu, kas notika pirms ceturtdaļgadsimta, kuģī kopā ar sievu šķērsojot Lamanša kanālu, kā producents, scenārists un režisors pie darba ķērās Kristofers Nolans, 10 dienu notikumus sapresēdams un atklādams no trīs dažādu varoņu skatpunkta. Viņš vienlaikus aptvēris sauszemes, jūras un gaisa spēkus, un priekšplānā izvēlēti Fiona Vaitheda, Keneta Branas un Toma Hārdija atveidotie varoņi.
Ar milzīgu rūpību pret detaļām – mēmā kino šedevri “Neiecietība” (1916), “Alkatība” (1924) un “Saullēkts” (1927) ir vien dažas no filmām, kuru ietekmi uz pūļa evakuācijas ainām atzinis Nolans – režisora visīsākās filmas pamatā (1 stunda un 46 minūtes) pirmo reizi ir patiesi notikumi. Viņa vīzija kļuvusi par vienu no šī gada skaļākajiem kino notikumiem – pirmizrādes pasākumu “Odeon” kinoteātrī Lesterskvērā Londonā apmeklēja arī princis Harijs, kā arī, protams, filmā iesaistītie aktieri. Viņu varoņu rīcību Nolans neanalizē, neatklāj viņu stāstus pirms un pēc Denkerkas, viņš seko tiem, uzdodams vienu vienīgu jautājumu, kas nepamet arī skatītāja prātu: “Vai viņam izdosies izglābties? Un, ja jā, kā tas notiks?” Apzināti kāpinātā spriedze un izvairīšanās no kara filmu klišejām Nolana režijā “Denkerkai” ļāvusi pārdefinēt šī žanra kino formātu, un, ja arī radīsies līdzinieces, Nolana filma uz mūžiem paliks oriģināls.