Nacionāļu atriebība neizdodas 20
Lai gan deputāti nolēma nākamā gada budžetā atņemt finansējumu eiro ieviešanas informatīvajai kampaņai, Finanšu ministrija (FM) meklēs citu veidu, kā samaksāt tās veidotājiem.
Jau rakstīju, ka nākamā gada budžeta apstiprināšanas naktī Nacionālās apvienības (NA) deputāti ar Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) un “Saskaņas centra” (“SC”) atbalstu atņēma eiro ieviešanas kampaņai paredzēto 280 815 latu finansējumu. Nacionāļi nemaz neslēpa, ka šādi atriebjas vienam no kampaņas veicējiem – reklāmas aģentūras “MOOZ!” vadītājam Ērikam Stendzeniekam, jo viņš veidojis arī NA nomelnojošās TV reklāmas par uzturēšanās atļaujām.
Tomēr Finanšu ministrija (FM) uzskata, ka ar eiro komunikācijas kampaņas rīkotājiem noslēgtie līgumi valstij ir jāpilda un par saņemto pakalpojumu jāsamaksā, neskatoties uz to, ka deputāti budžetā atņēmuši līdzekļus šim mērķim. Pretējā gadījumā draudot tiesu darbi. Tādēļ nākamā gada sākumā ministrija plāno valdībā iesniegt priekšlikumus, kur ņemt nepieciešamos 280 tūkstošus latu. Iespējamie varianti – iekšējas pārdales un līdzekļi neparedzētiem gadījumiem.
Iespēju pārtraukt kampaņu priekšlaikus vai citādi samazināt tās izmaksas FM pagaidām pat neizskata. “Mūsuprāt, deputātu lēmums bija bezatbildīgs, jo šī kampaņa ir ļoti nepieciešama iedzīvotājiem. It īpaši reģionos cilvēkiem joprojām trūkst informācijas par eiro ieviešanas praktiskajiem jautājumiem – pēc kāda kursa tas notiks, kur un līdz kuram laikam varēs samainīt skaidro naudu, kas notiks ar pabalstiem un ar noslēgtajiem līgumiem. Deputātiem droši vien par eiro ieviešanu viss ir skaidrs, bet cilvēkiem reģionos gan vēl ir daudz jautājumu. Mēs nevaram nesniegt atbildes uz šiem jautājumiem, jo neinformēti cilvēki var kļūt par upuri dažādiem spekulantiem un provokatoriem,” skaidroja FM komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis. Viņš arī uzsvēra, ka deputāti ar vienu vēzienu atņēmuši līdzekļus ne tikai Stendzenieka klipiem, bet arī citām kampaņas aktivitātēm, piemēram, informatīvajam tālrunim, mājas lapas uzturēšanai un informatīvo materiālu izsūtīšanai pa pastu.
NA deputāts Jānis Dombrava ministrijas argumentus uzskata par nepamatotiem, bet tēriņus informatīvajai kampaņai – par nelietderīgiem. “Tiekoties ar saviem vēlētājiem, esmu pārliecinājies, ka šī kampaņa kopumā nesasniedz savus mērķus – cilvēki joprojām nezina praktiskas lietas un klipi par ozoliem un tautu meitām to neatrisinās,” teica deputāts. Vienlaikus gan viņš atzina, ka gadījumā, ja valdība pēc FM priekšlikuma pārdalīs 280 tūkstošus kampaņas vajadzībām, tad deputātiem būs mazas iespējas to apturēt.
Budžeta naktī atņemtie 280 tūkstoši bija pēdējais maksājums par informatīvās kampaņas aktivitātēm. Tās kopējās izmaksas ir aptuveni 1,4 miljoni latu (aptuveni 2 miljoni eiro), pēc principa – viens eiro uz katru iedzīvotāju. Pēc valūtas maiņas Eiropas Komisijas pusi šīs summas varētu kompensēt.