Latviskais scenārijs beidzies? 7
Kopš rudens kļuvis zināms, ka rit pēdējā sezona arī Liepājas simfoniskā orķestra mākslinieciskajam vadītājam Atvaram Lakstīgalam, kurš šajā amatā ir kopš 2010. gada. 2017. gada septembrī beidzas viņa līguma termiņš. Jau aizvadītajā septembrī orķestra balsojumā, kur iespējamo kandidatūru vidū bija Atvars Lakstīgala, Ģintars Rinkevičs un varēja ierakstīt arī kādu citu kandidātu, uzvarēja lietuvietis, kuru zinām arī kā Latvijas Nacionālās operas galveno diriģentu no 1996. līdz 2003. gadam un kā galveno viesdiriģentu no 2007. līdz 2009. gadam. Minētajam balsojumam bija rekomendējošs raksturs, taču orķestra direktors Uldis Lipskis to ņēmis vērā un gatavojas slēgt darba līgumu ar diriģentu no Lietuvas.
Atvara Lakstīgalas darbs iepriekš vērtēts šaurākā lokā koncertmeistaru padomē, taču pirmoreiz balsojis viss orķestris. Ierosme balsojumam nākusi no dažādām pusēm. Kā saka Atvars Lakstīgala, orķestris mainās un tam vajag jaunu elpu, un viņš pats nebūt nejūtoties sarūgtināts par mūziķu izvēli, jo Ģintars Rinkevičs ir lielisks mūziķis. “Protams, ja orķestris ļoti būtu vēlējies, es būtu palicis amatā,” viņš teic, “turpmāk būšu brīvmākslinieka statusā, vēl nezinu, Latvijā vai kur citur pasaulē.”
Citur pasaulē jau vairākus gadus uz priekšu orķestru diriģenti zina savus plānus, – tāpēc arī balsojums noticis gadu pirms Lakstīgalas darba līguma beigām – un orķestri paši ir tiesīgi izvēlēties sev māksliniecisko vadītāju. Tā tas ir Nīderlandē, Vācijā un citur.
Rinkevičs plāno apvienot darbu Liepājā ar Novosibirskas simfoniskā orķestra un arī Lietuvas simfoniskā orķestra, kas ir viņa paša lolojums, mākslinieciskā vadītāja pienākumiem. Vai Liepājas orķestrim ir arī otrs diriģents? Atvars Lakstīgala teic, ka līdz krīzei tāds bijis, tagad štata vieta nav atjaunota, kaut arī viņš par to ir cīnījies. Arī orķestra direktors Uldis Lipskis atzīst, ka otrs diriģents orķestrim būtu nepieciešams, taču jāņemot vērā finanšu iespējas. Patlaban Uldis Lipskis veic dažādus priekšdarbus, lai 1. septembrī jauno, 2017./2018. gada, sezonu varētu atklāt ar koncertu, Ģintaram Rinkevičam stāvot pie diriģenta pults. Jau tagad tiek gatavota programma, jo katrs mākslinieciskais vadītājs gribot “iekāpt savos seglos”, nevis turpināt kāda cita iesākto, piebilda orķestra direktors. Viņš arī neslēpa savu uzskatu, ka, pēc viņa domām, astoņi līdz desmit gadi ir ilgākais laiks diriģentam pie viena orķestra mākslinieciskās vadības pults, jo pēc vēl ilgāka laika sākoties izdegšana, iestājoties rutīna. Mūzikas pasaulē klīst leģenda par to, kā, atstājot Oslo orķestra mākslinieciskā vadītāja amatu, pasaulē slavenais latviešu diriģents Mariss Jansons orķestra mūziķiem teicis – nu ko es vēl jums varētu dot… Jo tik daudzos kopā aizvadītos gados tika daudz jau bijis dots. Savukārt Latvijas pieredzē ir situācija ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, kurš savulaik negribēja pieņemt jauno diriģentu Gintu Glinku un no kura aizgāja Karels Marks Šišons, nespēdams atrisināt pretrunas starp mūziķu zemo atalgojumu un viņa augstajām kvalitātes prasībām.
Ne viens vien gan profesionāļu aprindās, gan mūzikas cienītāju vidū priecājās, ka visos trijos lielajos orķestros – LNSO, Operas un Liepājas simfoniskajā orķestrī – mākslinieciskie vadītāji ir latvieši, attiecīgi – Andris Poga, Mārtiņš Ozoliņš un Atvars Lakstīgala. Rudenī šie laiki beigsies. Arī Uldis Lipskis neslēpj, ka viņam bijis simpātisks latviskais scenārijs, taču jāapzinoties – Liepājas simfoniskajam orķestrim ir liels pagodinājums, ka Ģintars Rinkevičs piekritis braukt uz Liepāju, jo “viņš ir vistitulētākais un prominentākais mākslinieciskais vadītājs, kāds Liepājas orķestrim jelkad bijis”.
Nākotnē orķestrim plānota sadarbība arī ar Atvaru Lakstīgalu, jo nomaiņa bijusi dabiska procesa rezultāts un tajā nav bijis nekā revolucionāra, kā savulaik Atvaram Lakstīgalam nomainot Imantu Resni, kad orķestris pēc tam nokļuva valsts īpašumā.