Foto – Dainis Bušmanis

Sergeja Ancupova muzikālās intereses nebeidzas ar muzicēšanu vien. Viņš iedziļinājies arī Indijas klasiskās mūzikas teorijā – pētnieka kontā ir vairāki šai tēmai veltīti darbi. Šobrīd savas zināšanas un prasmes, sekojot skolotāja – mācekļa tradīcijai Indijā, mūziķis nodod arī nākamajām paaudzēm. Pirms sešiem gadiem viņa dibinātajā Indijas klasiskās mūzikas skolā “Sarasvati” jebkurš interesents var apgūt gan vispārējas, gan padziļinātas zināšanas, gan pats iemēģināt roku kāda indiešu mūzikas instrumenta – sāroda, sitāras vai tablas – spēlē, kā arī šeit var saņemt palīdzību, meklējot savu skolotāju Indijā. 1

Sergejs stāsta, Indijas mūzikas mācībā esot divas izpratnes par skaņu – dzirdamo un nedzirdamo. „Tieši otrā ir Visuma skaņa, pamats, Dieva skaņa. Tā ir paši harmonijas, saskaņas likumi, kas var iemiesoties konkrētā skaņdarbā,” īpašā Indijas klasiskās mūzikas forma, saukta par „rāgu”, ir veids, kā Visuma skanējums iemiesots mums klausāmā mūzikā. „Rāgai tradicionāli ir trīs elementi. Pirmā ir „svara”, dzīvību nesoša – dvēseles skaņa. Otrs ir šruti – tas, kas klausoties parādās cilvēkā. Un ir varna – kartība, likumība, kanons, struktūra, harmonija. Rāga ir mūzika, kura iedvesmo, ir organizēta zināmā kārtība, katrai skaņai piemīt iekšējā dzīvība un atbalsojas mūsu psihes emocionālajā stāvoklī. Rāgu visvairāk izsaka vārds rasa, kas ir arī latviešu valodā, bet sanskritā tas nozīmē „būtība, „saturs”, „esence” vai „jēga”. Katrai rāgai ir viena konkrēta rasa. Tāpēc iemācīties spēlēt rāgas nav iespējams īsā laikā – ir jāsaprot tas kanons, kāda ir šī konkrētā rasa, kāda ir konkrētā rāgas ideja, gluži individuāla noskaņa.”

„Mans skolotājs Ustads Amdžads Ali Hāns pārstāv senu tradīciju, kas paredz, ka skolotājs nodod savas zināšanas skolniekiem. Mana situācija ir ārkārtīgi veiksmīga, jo savu skolotāju satiku, pateicoties Maskavas Indijas festivāla vadītājam Dživani Mihailovam – bez viņa tas nebūtu tik vienkārši, īpaši Indijā. Iedomājieties, ka jūs pienāktu pie Glena Gūlda vai Jehudi Menuhina un sacītu – labdien, es vēlētos būtu skolnieks! Ustads Amdžads Ali Hāns ir viens no izcilākajiem mūsu gadsimta mūziķiem.” (Paša meistara spēle Rīgā būs dzirdama septembrī). „Man ir svarīgi, ka viņa mūzikā kalpošana cilvēcei iemiesojusies visvairāk. Līdz ar to atbildība, kāda ir man, esot viņa māceklim, ir liela, jo arī man šīs zināšanas ir jānodod tālāk.”

Reklāma
Reklāma
Sergejs stāsta, Indijas mūzikas mācībā esot divas izpratnes par skaņu – dzirdamo un nedzirdamo. „Tieši otrā ir Visuma skaņa, pamats, Dieva skaņa. Tā ir paši harmonijas, saskaņas likumi, kas var iemiesoties konkrētā skaņdarbā,” īpašā Indijas klasiskās mūzikas forma, saukta par „rāgu”, ir veids, kā Visuma skanējums iemiesots mums klausāmā mūzikā. „Rāgai tradicionāli ir trīs elementi. Pirmā ir „svara”, dzīvību nesoša – dvēseles skaņa. Otrs ir šruti – tas, kas klausoties parādās cilvēkā. Un ir varna – kartība, likumība, kanons, struktūra, harmonija. Rāga ir mūzika, kura iedvesmo, ir organizēta zināmā kārtība, katrai skaņai piemīt iekšējā dzīvība un atbalsojas mūsu psihes emocionālajā stāvoklī. Rāgu visvairāk izsaka vārds rasa, kas ir arī latviešu valodā, bet sanskritā tas nozīmē „būtība, „saturs”, „esence” vai „jēga”. Katrai rāgai ir viena konkrēta rasa. Tāpēc iemācīties spēlēt rāgas nav iespējams īsā laikā – ir jāsaprot tas kanons, kāda ir šī konkrētā rasa, kāda ir konkrētā rāgas ideja, gluži individuāla noskaņa.”
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.