Mūžīgā problēma: cilvēks nevar iegādāties autobusa biļeti ar bezskaidru naudu. ATD skaidro, vai viņam drīkst atteikt braucienu 0
Cik ilgi vēl cilvēkiem nāksies saskarties ar gadījumiem, kad autobusos nevar iegādāties biļeti, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus, jo karšu aparāti vienkārši nestrādā? Pavisam nesen sociālajos tīklos atkal bija lasāmi stāsti par šādām pieredzēm, kad cilvēki tiek atstāti bezizejas situācijā.
“Atkal braucu Ainaži-Rīga. Un atkal tas pats – karšu aparāts nestrādā. Svētdienas pēcpusdiena, daudz braukt gribētāju…traki,” tā savā sociālo mediju platformā “X” rakstīja žurnālists Dzintris Kolāts.
Atkal braucu Ainaži Rīga. Un atkal tas pats – karšu aparāts nestrādā. Svētdienas pēcpusdiena, daudz braukt gribētāju..traki
— Dzintris Kolāts (@Dzintris) November 24, 2024
LA.LV sazinājās ar Autotransporta Direkciju (ATD), lai noskaidrotu, kāpēc šis jautājums joprojām netiek risināts, ņemot vērā, ka šādas situācijas notiek ļoti bieži.
ATD pārstāvis norāda: “Jautājums par bezskaidras naudas lietošanu ir cieši saistīts ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, kādi ir pieejami katra pārvadātāja rīcībā. Vienlaikus kritisks faktors ir interneta pārklājums, kas nodrošina iespēju biļetes iegādāties, izmantojot maksājuma karti. Lielākoties gadījumi ir saistīti ar sliktu interneta signālu vai pārklājumu.
Šobrīd sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanai visās maršrutu tīkla daļās (izņemot divas) obligāts nosacījums ir nodrošināt bezskaidras naudas norēķinus. Arī mēs, ATD pusē, saņemam informāciju par šādām situācijām un attiecīgie speciālisti, kuri uzrauga līguma izpildes nosacījumus, katru gadījumu pārbauda individuāli.
Kuram tad beigu beigās jāuzņemas atbildība, ja autobusā nestrādā karšu aparāts?
“Saskaņā ar savstarpēji noslēgtajiem līgumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, pasažieru pārvadātājiem ir pienākums sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas laikā nodrošināt bezskaidras naudas norēķinus. Līdz ar to sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas laikā pārvadātājam (autobusa vadītājam) jānodrošina iespēja pasažierim iegādāties braukšanas biļeti, veicot bezskaidras naudas norēķinus.
Situācijas, kad netiek nodrošināti bezskaidras naudas norēķini, ATD vērtē kritiski un par šādu gadījumu konstatēšanu tiek lemts par pasažieru pārvadātāja atbildību, t.sk., līgumsoda piemērošanu.
Taču vienlaikus vēršam uzmanību, ka katrs konstatētais gadījums, kad netiek nodrošināti bezskaidras naudas norēķini tiek vērtēts individuāli, jo saskaņā ar ATD rīcībā esošo informāciju, POS termināla darbību var ietekmēt arī objektīvi apstākļi, piemēram, ilgstoša vibrācija, it īpaši nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutu tīklā (nelīdzeni, bedraini ceļi), jo autobuss ir kustībā, kā rezultātā POS terminālis ir pakļaus gan vibrācijai, gan laika apstākļiem (karsts, auksts, mitrs), gan arī interneta tīkla pārklājuma vietu maiņai, kas var radīt tehniskas problēmas kases sistēmas un POS termināla savienojumā, kā rezultātā POS terminālu darbība tiek traucēta un autobusu vadītāji nevar nodrošināt bezskaidras naudas norēķinus.
Taču neskatoties uz minēto, autobusa vadītājam iespēju robežās jārada iespēja pasažierim nodrošināt pakalpojumu. Piemēram, konstatējot POS termināļa darbības traucējumus, veikt pasākumus (restartē POS termināli, ja iespējams novirza autobusu uz vietu, pieturas tuvumā, kurā ir interneta tīkla pārklājuma utt. ), lai atjaunotu POS termināļa darbību. Savstarpēji vienojoties ar pasažieri, ja autobusa tiešā tuvumā atrodas bankomāts, aicināt pasažieri doties līdz tam un izņemt skaidro naudu norēķinam u.c.”
Uz jautājumu, vai gadījumos, kad karšu lasītāja dēļ cilvēks nevar iegādāties biļeti, viņam drīkst atteikt braucienu, ATD skaidru atbildi nedeva.
“ATD papildus aicina pasažierus iegādāties biļetes iepriekšējā pārdošanā (ja vien tas ir iespējams), kā arī drošības dēļ nodrošināties ar skaidru naudu, lai maksimāli samazinātu risku netikt uzņemtam sabiedriskajā transportā. Plānots, ka nākotnē tiks nodrošināts arvien lielāks iepriekš pārdošanā pieejamais biļešu klāsts uz visiem autobusu un vilcienu reisiem, kur biļetes būs lētākas, nekā pie autobusu vadītāja vai autoostās. Līdz ar to pasažieri būs aicināti iegādāties biļetes pirms brauciena, kas būs izdevīgāk arī pašiem pasažieriem.”