Mums jāmācās no ASV, kur militārā sfēra stimulē privāto biznesu attīstību, lēš Bērziņš 0
Gundars Bērziņš, ekonomists, LU biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes dekāns, TV24 raidījumā “Preses Klubs” skaidro militārā sektora vispārējo ietekmi uz civilā biznesa attīstību.
Latvijas situāciju G. Bērziņš raksturo šādi: “tiek mēģināts darīt tā, lai daļu militārā ekipējuma ražotu uz vietas Latvijā. Ir Aizsardzības nozares uzņēmumu asociācija, kura aktīvi strādā pie tā, lai daļa no ražošanas notiktu arī šeit: apģērbi, droni, ir kopīgais projekts ar Somiju.
Tur notiek nopietns darbs – ir jālobē, jādomā, jābrauc uz Briseli aizstāvēt savas intereses. Jāsaka: “jā, mēs pirksim no jums, bet tad apkalpošanas un remonta bāzei jābūt pie mums, daļu detaļu ražošanas arī uzņemamies mēs. Tādā veidā mēs gan iegūstam trūkstošās zināšanas, gan vienlaikus attīstām savu ekonomiku.”
Par to, kādu pieredzi Latvijai būtu jāpārņem no ASV, G. Bērziņš arī zināja teikt: kaut vai tas pats ASV piemērs, kur GPS tehnoloģija, ko tagad visi izmantojam, vispirms tika radīta tieši militārām vajadzībām. Sākotnēji valsts finansēts projekts ar vērienīgām investīcijām vēlāk kļuva par mums ikdienā nepieciešamu, plaši lietotu rīku, ko visi izmanto. Un šādu piemēru ir ļoti daudz.
Arī internets tapa ar militārās sfēras investīcijām, kas pēc tam nonāca sabiedrībā kā atsevišķs biznesa novirziens, kas radīja iespēju attīstīties virknei citu biznesu. Izskatās, ka ASV tā ir apzināti veidota valsts attīstības stratēģija, kā uz valsts pamata var veidoties privātie biznesi.