Sad woman spent all her money during big shopping

Mums jābūt ļoti vērīgiem, iepērkoties lielākajos e-veikalos 0

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) konstatējis dažādas neatbilstības 75% no populārākajās tiešsaistes platformās, piemēram, “AliExpress.com” un “Amazon.com” iegādātajām precēm, trešdien preses konferencē sacīja PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas
Foto – LETA

PTAC pērn realizēja projektu, veicot dažādu preču kontrolpirkumus piecās populārākajās tiešsaistes platformās – “AliExpress.com”, “Amazon.com”, “eBay.com”, “Wish.com” un “Joom.com”. Kopumā tika pasūtītas 62 dažādas preces, no kurām tika piegādātas 52 preces. Savukārt 16% preču netika piegādāti, lai gan PTAC atguva naudu par nepiegādātajām precēm, teica Vītoliņa.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lielākais nepiegādāto preču īpatsvars bija “AliExpress.com” (33%) un “eBay.com” (27%).

Dažādas neatbilstības konstatētas 40 jeb 75% no PTAC iegādātajām precēm, tostarp 17 jeb 33% no iegādātajām precēm neatbilstības bija ar nopietnu un augstu risku. No iegādātajām elektroiekārtām neatbilstības atklātas 61% gadījumu.

Vītoliņa informēja, ka

33 no iegādātajām precēm jeb 63% nebija informācijas par atbildīgo komersantu, 35 precēm jeb 67% nebija informācijas par preces ražotāju, 26 precēm jeb 50% nebija preces identifikatora, bet 19 precēm jeb 37% nebija CE marķējuma.

Tāpat PTAC konstatēja, ka nevienai no piegādātajām precēm nebija instrukcija latviešu valodā, bet 58% gadījumu vispār nebija lietošanas instrukcijas.

Elektroiekārtu gadījumā neatbilstības būtiskām prasībām, kas var radīt augstu vai nopietnu apdraudējuma risku, tika konstatētas 11 precēm (21% no visām precēm un 61% no visām saņemtajām elektroiekārtām – Ziemassvētku virtenes, AC adapteri un USB lādētāji).

Rotaļlietām un bērnu precēm kopumā nopietna riska līmeņa neatbilstības būtiskajām prasībām tika konstatētas 7 precēm (47% gadījumos no visām saņemtajām rotaļlietām un bērnu precēm – piemēram, māneklītis, grabuļi, veidošanas masa, krītiņi), kuru lietošana var radīt, piemēram, nosmakšanas risku, ķīmiskās saindēšanas risku, aizrīšanās un savainošanās risku.

Radioiekārtas un bezpilota gaisa kuģi – kopumā 18 preces (100%) – netika nodrošināti ar ražotāja atbilstības deklarāciju, kas ir obligāta prasība.

Veiktā pētījuma laikā PTAC arī konstatēja, ka dažkārt reklāmā norādītā cena neatbilst preces galīgajai cenai. Tāpat konstatēta patērētājus maldinoša informācija, piemēram, jaunā lietotāja atlaide tiek piemērota tikai vienai precei iepirkumu grozā, par ko tiek brīdināts tikai maksāšanas brīdī. Tāpat platformās konstatēti mudinājumi preci iegādāties ātrāk.

Patērētājiem uzmanība jāpievērš arī piegādes iespējas izvēlei – “AliExpress.com” platformā ir novērots, ka preces cena var mainīties, izvēloties vietu, no kuras prece tiek sūtīta, proti, pašas preces cena var kļūt zemāka, bet piegādes cena – lielāka. Preces tika piegādātas platformās norādītajā laika intervālā, bet tas pārsvarā bija relatīvi garš, piemēram, “AliExpress.com” – 72 dienas, “Joom.com” – 70 dienas, “eBay.com” – atkarībā no preces pat līdz 3,5 mēnešiem.

Reklāma
Reklāma

Par 50 jeb 96% no visām piegādātajām precēm, tās saņemot, nebija sniegta informācija par atteikuma tiesību izmantošanu, kā arī kopā ar preci netika sniegta informācija par atgriešanas izdevumu segšanu un to, vai var tikt piemēroti kādi ierobežojumi tās nosūtīšanai.

Vienlaikus Vītoliņa atzina, ka visās PTAC pētītajās platformās ir norādīta informācija par pārdevēju, informācija par precēm, līguma noteikumi, tiek piedāvāta arī saziņa ar platformu un tirgotāju.

Vītoliņa sacīja, ka kopumā preču pasūtīšana ir viegla un saprotama, pirms maksājuma veikšanas tiek norādītas gan piegādes izmaksas, gan pievienotās vērtības nodoklis. Tāpat visās platformās ir iespējama preces atgriešana tirgotājam.

Tomēr, brīdina PTAC, prece realitātē var atšķirties no platformā publicētās fotogrāfijas, prece var tikt piegādāta bojāta, kā arī ļoti viegli var nopirkt nedrošas un prasībām neatbilstošas preces. Rezultātā patērētājs saņem citādāka izskata preci nekā gaidīts, piemēram, fotogrāfijās attēlotas milzīgas disko lampas vietā iegādāts plaukstas izmēra gaismeklis, magnētiskās bumbiņas, kuru izmērs platformā nav norādīts, realitātē izrādās divu milimetru diametrā.

Iegādājoties preces no trešo valstu pārdevējiem, tostarp interneta platformās, ir jābūt īpaši piesardzīgiem, uzsvēra Vītoliņa. Jāizvērtē potenciālie riski, iegādājoties tādas preces kā rotaļlietas, elektroiekārtas, radioiekārtas (viedās preces), bezpilota gaisa kuģi, jo neatbilstošas preces gadījumā var tikt nodarīts kaitējums bērnu un pieaugušo veselībai un drošībai, kā arī īpašumam un videi.

PTAC ir valsts pārvaldes iestāde Ekonomikas ministrijas pārraudzībā, kas īsteno patērētāju tiesību un interešu aizsardzību.

SAISTĪTIE RAKSTI