Motorzāģis zāģē šķībi. Ko darīt? 0
Šis jautājums aktuāls ne vienam vien motorzāģa īpašniekam, īpaši, ja zāģis domāts retām lietošanas reizēm un pieredzes darbā ar to ir maz. Vairumā gadījumu šo problēmu ir visai viegli novērst, taču vispirms jāsaprot, kā šāda situācija veidojas un kā to nepieļaut.
Divi galvenie iemesli
Viens no iemesliem, kāpēc zāģis velk šķībi, ir nevienmērīgs ķēdes griezējzobu nodilums. Iespējams, zāģēšanas laikā aizķerta nagla, uz zemes esošs akmens. Daži griezējzobi tiek bojāti, un zāģis sāk ievērojami sliktāk zāģēt. Lai panāktu rezultātu, zāģētājs nevis asina ķēdi, bet sāk stiprāk spiest zāģi pie koka. Kas šajā brīdī notiek? Asākie zobi viegli griež koku, bet neasie koksnes kārtiņu nenogriež, bet pārveļas tai pāri. Lai tas notiktu, ķēdes dzenošie posmi stiprāk piespiežas kādai no vadsliedes rievas pusēm. Sekas – tās pastiprināti un nevienmērīgi dilst (1. zīmējums). Vienlaikus dilst arī dzenošie posmi un pati rieva. Ķēdei parādās arvien lielāka brīvkustība. Jo ilgāku laiku tam nepievērš uzmanību, jo lielāks būs nodilums.
Tieši tādas pašas problēmas rada arī pilnībā neasa ķēde.
Savukārt, uzliekot izdilušai sliedei jaunu, asu ķēdi, būtisku uzlabojumu nebūs.
Otrs iemesls – ķēde pārāk maz vai par daudz nospriegota. Instrukcijā rakstīts, ka ķēde jānospriego tā, lai, to paceļot ar diviem pirkstiem, būtu redzami trīs dzenošie posmi. Taču ķēdes mēdz būt dažāda garuma, un arī spēks, ar ko var pacelt ķēdi, ir atšķirīgs. Ķēde ir pietiekami nospriegota, ja aukstam zāģim piegulst vadsliedei un to iespējams bez piepūles pagriezt.
Kad zāģis kādu brīdi darbināts, ķēde sasilst vairāk nekā sliede un nedaudz izplešas. Apturot zāģi, redzams, ka tā kļuvusi brīvāka. Šajā brīdī nav vajadzības ķēdi vēlreiz nospriegot. Zāģi apturot uz ilgāku laiku, ķēde atdzisīs un, ja būs nospriegota sakarsusi, kļūs pārāk nostiepta. Šāda ķēde rada ievērojami lielāku slodzi ne tikai uz pašu sliedi, bet arī gultņiem, velkošo zvaigznīti, kā arī pati ievērojami sāk izstiepties.
Kā rīkoties
Ķēde jāuzasina uz stacionāras iekārtas vai jāuztic šis darbs meistaram darbnīcā. Savukārt zāģa vadsliede jāapgriež otrādi – ar augšpusi uz leju. Ja tas jau darīts un abas vadsliedes puses nevienmērīgi nodilušas, vadsliedi var izlabot, to slīpējot.
Par vadsliedes nodilumu var pārliecināties, pieliekot sliedi uz līdzena pamata pie metāla stūreņa, kā redzams attēlā. Ja sliede stūrenim nespēj piegult, tā jāslīpē. Mājas apstākļos to var paveikt ar leņķa slīpmašīnu, ko iestiprina skrūvspīlēs un attiecībā pret virsmu, uz kuras notiks slīpēšana, orientē 90 grādu leņķī (2. zīmējums). Vēlams lietot jaunu slīpēšanas disku. Pietiek, ja katru sliedes pusi gar disku viegli novelk divas trīs reizes. Ja nav pārliecības, ka spēsiet šo darbību veikt, vadsliedes slīpēšanu un izlīdzināšanu labāk uzticēt pieredzējušam meistaram darbnīcā, kurš novērtēs, vai vadsliede vispār ir ekspluatējama.
Jāpārliecinās, ka vadsliedes rievas dziļums nav kļuvis mazāks par minimālo un dzenošie posmi pilnībā iegulst tajā. Ja rieva kļuvusi par seklu, vajadzēs iegādāties jaunu vadsliedi.