Motoreļļa zāles pļāvējam–traktoriņam: labāk lietot sintētisko, pussintētisko vai minerāleļļu? 0
Kādu motoreļļu vislabāk izmantot zāles pļāvējam – traktoriņam: sintētisko, pussintētisko vai minerāleļļu? VALDA Raunas novadā
“Pirms pirkt eļļu, jāizlasa traktoriņa dzinēja ražotāja ieteikumus. Šai informācijai jābūt lietošanas instrukcijā. Kad noskaidrots, kādām prasībām eļļai jāatbilst, nākamais kritērijs ir viskozitāte,” skaidro SIA Pakavs speciālists Sandis Migla.
Biezāka vai šķidrāka?
Parasti viskozitāti apzīmē ar SAE30, SAE40, SAE10W30. SAE ir standarta Society of Automotive Engineers saīsinājums. Skaitļi pēc burtiem SAE raksturo viskozitātes klasi. Skaitlis pirms burta W (Winter), raksturo viskozitāti ziemas apstākļos.
Piemēram, motoreļļa ar apzīmējumu SAE10W40. Šī eļļa atbilst vasaras eļļai SAE40, un vienlaikus tai ir arī aukstumizturīgas eļļas SAE10W īpašības. Tas nozīmē, ka to var lietot visu gadu. Eļļas, kuru apzīmējumā nav burta W un skaitļa pirms tā, ir vasaras eļļas. Tās ziemā nevajadzētu izmantot. Jo mazāks skaitlis pirms W, jo eļļa ir šķidrāka aukstos apstākļos. Jo lielāks skaitlis apzīmējuma beigās, jo eļļa spēj izturēt augstākas temperatūras, nezaudējot viskozitāti.
Zāles pļāvējiem visbiežāk izmanto SAE30 viskozitātes klases eļļu. To nekādā gadījumā nevajadzētu lietot ziemas apstākļos, piemēram, sniega frēzes vai zālāja traktora dzinējā. Šāda eļļa zemās temperatūrās sabiezē un kļūst līdzīga vaskam. Ziemā izvēlas SAE10W30 vai SAE5W30 eļļu.
Motoros, kas aprīkoti ar eļļas filtru, var izmantot gan SAE30, gan 10W40. Motori bez eļļas filtra nav aprīkoti ar piespiedu eļļošanu, tāpēc izmanto SAE30 eļļu.
Minerālā, pussintētiskā un sintētiskā
Minerāleļļas tiek iegūtas, rafinējot naftu. Tā ir pati lētākā eļļu grupa, kuru izgatavo pēc klasiskajām tehnoloģijām.
Sintētiskās eļļas iegūst, pārtvaicējot minerāleļļas, vai pilnībā iegūst no naftas ķīmiskajiem savienojumiem. Tās satur tikai mākslīgi radītus ogļūdeņražus un īpašus piedevu kompleksus. Šīm eļļām būs vislabākās eļļošanas īpašības gan ziemas aukstumā, gan vasaras karstumā, taču arī cena būs visaugstākā.
Sajaucot minerāleļļas ar sintētiskajām, iegūst pussintētiskās eļļas. Sajaukšanas proporcijas var būt dažādas, līdz ar to galaprodukts būs atšķirīgs gan pēc tehniskajām īpašībām, gan cenas. Parasti tās ir 30 procentus dārgākas par minerāleļļām, toties ar daudz labākām eļļošanas īpašībām.
Tāpēc, izvēloties eļļu, būtiski ievērot dzinēja izgatavotāju tehniskās prasības, kurās norādīts dzinējam vēlamais eļļas tips. Protams, vislabākās ir eļļas, kuras izgatavojuši pasaulē atzīti ražotāji.
Kad tikai divas taktis
Divtaktu dzinējiem eļļošana ir vēl svarīgāka, jo dzinēja eļļošanai domātā eļļa tiek piejaukta tieši degvielai. Šādi sajauktu degvielu nevar uzglabāt ilgi – trīs četrās nedēļās eļļas īpašības zūd.
Ar eļļu sajauc tik daudz degvielas, cik konkrētajā reizē var iztērēt. Tāpēc nepieciešama speciāla pudele ar atzīmēm maisījuma veidošanai.
Divtaktu dzinēju eļļas ir pieejamas dažādās krāsās, piemēram, sarkana, zila, dzeltena. Tas tādēļ, lai skaidri varētu redzēt, ka benzīnam pielieta eļļa. Jāatceras, ka krāsa līdz galam nesadeg un laika gaitā radīsies nogulsnes.