Honda VFR1200XD Crosstourer – motocikls ar automātu 0
Runa šoreiz nav par Otrā pasaules kara laika vācu karavīru motociklu ar blakusvāģi, uz kura uzmontēts šaujamais, bet par XXI gadsimta “Honda VFR1200XD Crosstourer”, kas piedalās konkursā “Latvijas gada motocikls”.
Aizbraucu no Rīgas līdz Cēsu novadam un atpakaļ, tā arī neizspiežot ar roku sajūgu. Jo to šim motociklam nemaz nevar izdarīt. Sajūgs spiežas un ātrumi slēdzas automātiski. Ja nu ļoti gribas, var pāriet uz pusautomātisko režīmu: ātrumus slēgt ar kreiso roku kā velosipēdam. Sākuma dīvainās sajūtas vēlāk pāriet debešķīgās. Tikai vienā epizodē uzķēru, ka sajūgs noderētu: straujā kāpumā gandrīz apstājoties galvenā ceļa priekšā labāk justos, ja sajūgu varētu paslīdināt ar pirkstu galiņiem. Un vēl jāsaprot, ka mocītis nesapratīs, kad cilvēkam gribēsies, pie luksofora stāvot, uzgāzēt meitenēm: tad ar labo roku jāieslēdz neitrālais režīms, jo pretējā gadījumā motocikls rausies uz priekšu.
Motožurnālists Arnis Blodons: “Šim motociklam kā pamats kalpo vecais, labais sporta tūrisma motocikls “Honda VFR800F”. Četru taktu 1237 cm³ dzinējs V4 ar četriem vārstiem. Nav sajūga un ātrumu pārslēdzēja (kājas), toties ir brīnumkārba, kura slēdzas pati. Turklāt integrālis ir izrēķināts tā, ka ātruma pārslēgšanās notiek tajā brīdī, kad jūs paši to gribētu. Ja tomēr neuzticaties automātiskai transmisijai, pie kreisās rokas īkšķa un rādītājpirksta atrodas sviras, ar kurām varat paši slēgt pārnesumus gan uz augšu, gan leju kā velosipēdam. Pirmie metri ar šo motociklu bija neierasti, bet pie labām lietām ātri pierod.
Šo motociklu gribētu saukt par tādu kā šosejas un grants ceļu paātrinātas vienvirziena kustības dudināmo. Testa laikā mēģinājām uzbraukt smilšainā kalnā, izmantojot vilkmes kontroli. Tikko mazliet sākās izspolēšana, tā motociklam zuda ātrums un spēks. Kalna virsotne tika sasniegta knapi. Protams, uz slapja ceļa šāda vilkmes kontrole lieti noder, taču apvidus apstākļos ieteicams to atslēgt. Motocikls nav lētākais savā klasē – 15 000 eiro (bez automāta par tūkstoti mazāk). Taču naudu ir vērts maksāt, ja vēlaties izbaudīt automātisko transmisiju, kas nav padarījusi motociklu neveiklu, lēnu un gaudenu.”
Tieslietu eksperts Oskars Irbītis: “”Honda” veiksmīgi savos motociklos ir ieviesusi dubultsajūga automātisko kārbu. Ar šādām tehnoloģijām reklamējas un lepojas “Porsche” sporta auto. Līdz ar to motopriekiem var pievērsties daļa to divratu braucēju, kas iepriekš nav uzdrošinājušies sēsties ne uz ko lielāku kā motorollers aiz nepatikas štepselēt ātrumus.
Divsajūgu automātiskās kārbas ideja ir nesen radīta, tās galvenais elements ir elektronika. Mehāniskā daļa nav nekas sarežģīts. Divi sajūgi ļauj īstenot pārnesumu priekšieslēgšanas principu: vienlaikus kārbā ir ieslēgti divi pārnesumi, vienai zobratu grupai griezes momentu pievada caur vienu sajūgu, otrai – caur otru. Tādējādi plūstoši var pārslēgties no viena pārnesuma uz otru, attiecīgi vienu sajūgu ieslēdzot un otru izslēdzot. Kamēr viens sajūgs ar savu zobratu grupu strādā, otra sajūga grupa var pārslēgties. Šāda sistēma ļauj ļoti ātri un efektīvi pārslēgt pārnesumus, viegli mainīt kārbas darbības režīmus no sportiska līdz ekonomiskam. Arī lietderības koeficients šādam mehānismam ir augsts.
Motocikls ir aprīkots ar kaudzi elektronikas, kas izlabos daudzas neprasmīgāka braucēja kļūdas tā, lai braucējs nezaudētu pašcieņu – diskrēti un nemanāmi.
Labs universāls motocikls, kurā ir apvienotas šosejas un bezceļa motocikla labākās īpašības.”