E-CMR no 2024. gada arī Latvijā 0
“Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Maija izskaņā valdībā pieņemts konceptuāls lēmums, ka Latvijā no 2024. gada ieviesīs elektroniskā kravas starptautiskā autopārvadājumu līguma (e-CMR) pavadzīmes. Par atbildīgo institūciju e-CMR pavadzīmju ieviešanai noteikta VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC).
Nosūtītāji, pārvadātāji, un tie, kas saņem sūtījumu, izmanto CMR pavadzīmi, kurā sniegta informācija par nosūtītajām precēm, kā arī par pārvadātāju un saņēmēju. CMR dokuments satur informāciju par kravu, kā arī vienlaikus ir vienošanās starp trim pārvadājumā iesaistītajām pusēm – sūtītāju, pārvadātāju un saņēmēju. CMR regulē atbildību, zaudējumus un atlīdzību, automātiski attiecas uz pārvadājumu līgumiem par starptautiskiem autopārvadājumiem, ja saņemšanas un/vai piegādes vieta atrodas iesaistītajā valstī.
Vēl nesen CMR pavadzīme bija pieejama tikai papīra formātā. Lai nodrošinātu vienmērīgu saziņu, ātrāku sadarbību loģistikas ķēdē un uzlabotu piegādes ķēdes efektivitāti visām pārvadājumā iesaistītajām pusēm, liela daļa valstu iestājas par pāreju uz elektronisku šo pavadzīmju formātu.
Paredzēts, ka e-CMR ieviešana Latvijā ievērojami samazinās administratīvās izmaksas kravu pārvadātājiem, aizstājot papīra lietošanu, paātrinās informācijas pārraidi un norēķinus, rezultātā ietaupot laiku.
LVRTC par atbildīgo sistēmas ieviešanā izvēlēts, jo jau šobrīd tas nodrošina dažādu valsts informācijas sistēmu uzturēšanu un darbību. Līdz ar to, veicot integrāciju, nebūtu nepieciešams veikt datu migrāciju starp dažādām valsts iestāžu sistēmām. Valdībā apstiprināts, ka sistēmas ieviešanai un pilnas funkcionalitātes nodrošināšanai ik gadu budžetā jāparedz līdz 385 200 eiro. Sistēmas ieviešana un daļējas funkcionalitātes nodrošināšana plānota 2024. un 2025. gadā, taču pilna funkcionalitātes nodrošināšana plānota, sākot ar 2026. gadu.
Latvijas pārvadātāju izmantotais CMR pavadzīmju skaits esot apmēram divi miljoni pavadzīmju gadā. Ieviešot e-CMR, sarēķinātais ietaupījums uz vienu pavadzīmi ir 4,50 eiro. Tādā veidā, pēc aptuvenām aplēsēm, Latvijas pārvadātāji gadā ietaupītu līdz deviņiem miljoniem eiro. Saskaņā ar aprēķiniem – ja visu transporta procesu ES dalībvalstīs padarītu digitālu un pilnīgi bez papīra, tas ļautu ietaupīt 2–8 miljardus papīra lapu gadā jeb 180 000–900 000 koku.