Lai rastu priekšstatu par bērna sagatavotību, var novērot viņa attīstību piecās jomās: 0
• Sociālā un emocionālā attīstība (saskarsme ar citiem bērniem un pieaugušajiem ārpus ģimenes, disciplīnas prasību ievērošana, neveiksmes situāciju pārvarēšana u.c.)
• Valodas attīstība
• Matemātiskā attīstība
• Zinātkāre, mācīšanās motivācija, tās noturība
Īpaši tiek uzsvērta valodas un matemātiskā attīstība. Kādēļ tā? Jo daudzos pētījumos ir pierādījies, ka šīs abas jomas ir nozīmīgākie faktori turpmākajām sekmēm skolā. Tas nenozīmē, ka bērniem pirmsskolas vecumā ir jāprot tekoši lasīt, atstāstīt dzirdēto vai rēķināt matemātikas uzdevumus, te ir runa par valodas un matemātiskajiem pamatiem – fonoloģiskajām spējām, kas ir pareizrakstības un lasīšanas pamats, un skaitļu un daudzuma jēdzieniem.
Pirmsskolas vecuma bērns, kuram ir labas fonoloģiskās spējas, prot:
• sadalīt vārdus zilbēs;
• atpazīt rīmes (piemēram, Anna – vanna – panna – kanna);
• sadzirdēt skaņas (piemēram, vārds Mārcis sākas ar M).
Matemātikā savukārt līdzīgi ir ar daudzuma un skaitļu priekšzināšanām.
Pirmsskolas vecuma bērns, kuram ir laba daudzuma un skaitļu uztvere, prot:
• atpazīt atsevišķu elementu īpašības (piemēram, sakārtot klucīšus pēc izmēra, krāsas, formas)
• sagrupēt elementus ( viena veida priekšmetus, piemēram, augļus, uztvert kā grupu)
• veidot virknes ( piemēram, sarindot klucīšus pēc lieluma)
“Bērni ir dažādi, un arī viņu attīstība noris atsķirīgi. Fonemātiskās uztveres un burtu zināšanas, uzsākot skolas gaitas, noteiks lasītapguves turpmāko attīstību. Tāpat būtiskas ir prasmes orientēties matemātiskajos terminos, orientēties telpā, plaknē, laikā. Bērnam jāizprot dažādi jēdzieni, jāprot salīdzināt, atrast līdzīgo un atšķirīgo, vispārināt, grupēt. Svarīga arī ir bērna fiziskā attīstība – kustību koordinācija, kustību veiklība. Tātad vecāku loma ir ļoti būtiska, sagatavojot bērnu skolas gaitām, jo viņi gādā par bērna fizisko attīstību un veselību, viņiem ir noteicošā loma bērna emocionālajā attīstībā, nodrošinot harmoniskas attiecības ģimenē,”
saka Kristīne Riemere.