Ministrs lūdz vērtēt kompensācijas aizejošai LDz valdei 0
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) lūgs VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) kapitāldaļu turētāju izvērtēt, vai kompānijas valdes priekšsēdētājam Edvīnam Bērziņam un valdes loceklim Aivaram Strakšas līdz ar darba attiecību izbeigšanu piešķirtās kompensācijas atbilst likumam par valsts un pašvaldību mantas izšķērdēšanu, pirmdien žurnālistiem pastāstīja ministrs.
“Kompensāciju apmērs ir padomes un valdes savstarpējo sarunu jautājums. Ņemot vērā informāciju, kuru esmu uzzinājis, lūgšu kapitāldaļu turētāju izvērtēt, vai līgumi atbilst likumam par valsts un pašvaldību mantas izšķērdēšanu,” pauda Linkaits.
Vienlaikus viņš norādīja, ka plānoto kompensāciju apmēru nevar komentēt.
Tajā pašā laikā uz jautājumu, vai kompensācijas, pēc viņa domām, ir par lielu, Linkaits atbildēja: “Tās prasa izvērtējumu”.
Tāpat Linkaits norādīja, ka nevar atbildēt, vai plānoto kompensāciju apmērs varētu būt iemesls, kāpēc Bērziņš un Strakšas nolēma atkāpties. Pēc ministra teiktā, šāds jautājums būtu uzdodams Bērziņam un Strakšas.
“Es domāju, ka mums tagad ir jāskatās uz priekšu. Šī lapa jāpāršķir. Ejam tālāk un meklējam mūsdienīgu valdi, kas var veikt visu nepieciešamo atbilstoši valdības rīcības plānam,” pauda ministrs.
Jautāts par valdes locekļu atlases procedūru, Linkaits sacīja, ka valdes locekļus ir nepieciešams atlasīt starptautiskā konkursā, piesaistot personāla atlases kompāniju, jo LDz ir jāveido par modernu, mūsdienīgu uzņēmumu, kas atbalsta cilvēku un arī klientu intereses. “Ir ļoti daudz darba gan struktūras, gan darbības principu sakārtošanā, tāpēc vajadzīgs spēcīgs vadītājs ar labu redzējumu,” minēja ministrs.
LDz kapitāldaļu turētāja ir Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Džineta Innusa.
Jau ziņots, ka ceturtdien, 25.jūlijā, LDz padome vienojās par darba attiecību izbeigšanu ar Bērziņu un Strakšas. Darba attiecības ar abiem valdes locekļiem, kuri uzņēmumu esot nolēmuši pamest paši, tiks izbeigtas no 12.augusta. Uzņēmuma valdē darbu turpinās Ēriks Šmuksts un Ainis Stūrmanis.
“Ņemot vērā to, ka ir izveidojusies situācija, kurā iztrūkst dialogs starp uzņēmuma vadību un nozares politiku veidojošo ministriju, gan uzņēmuma padome, gan valde ir vienisprātis, ka LDz un visas nozares interesēs ir izbeigt šo nenoteiktību un virzīties uz priekšu,” pēc LDz padomes sēdes pauda Lange.
Tāpat vēstīts, ka šogad 7.maijā Linkaits izteica neuzticību Bērziņam, Strakšas un arī Stūrmanim, un rosināja uzņēmuma padomi viņus atbrīvot no amata.
Ministrs informēja, ka galvenie pārmetumi saistīti ar iespējamu konkurences kropļošanu, kas draud ar smagām sekām gan LDz, gan Latvijas valstij. Ministra rīcībā nonākusi informācija arī par iespējami koruptīviem darījumiem, attiecīgo informāciju nododot izmeklēšanai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB). Tāpat konstatēti vairāki finansiāli apjomīgi saimnieciskie darījumi, tostarp mārketinga un reklāmas līgumi vairāku miljonu eiro vērtībā, kas liek domāt, ka valde nav rīkojusies kā krietns un rūpīgs saimnieks.
Savukārt LDz valdes locekļi paziņoja, ka Linkaita izteiktie paziņojumi par kompānijas vadību ir vērsti uz mērķtiecīgu LDz sagatavošanu privatizācijai. Bērziņš un Strakšas arī lūdza Valsts policiju sākt kriminālprocesu pret Linkaitu par neslavas celšanu.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības – “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, “LDZ Cargo”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums “LDZ loģistika”.