Tomēr daļa Šadurska “draudu” arī ir pietiekami nopietni: gan mācību gada pagarināšana, gan sešgadnieki skolā. 5
Domāju, ka neko no tā viņš nepagūs īstenot. Partneri koalīcijā nobīsies no politiskā trokšņa, ko šādi lēmumi varētu izraisīt.
Izmaiņas Izglītības likumā, kas attiecas uz sešgadniekiem, Šadurskis sola jau līdz Lieldienām aiznest uz Saeimu.
Lai tik nes! Tai jau visu ko var nest. Visādus idiotismus pieņem.
Par kādiem idiotismiem runājat?
Par lojalitātes grozījumiem Izglītības likumā.
Vai domājat, ka skolās nav problēmu, ko šie grozījumi varētu risināt?
Neilgi pirms tam, kad stājos amatā, bija Valsts valodas aģentūras pētījums, kas atklāja, ka mazākumtautību skolās nav lojalitātes trūkuma. Drīzāk tur pret valsti bija mērojams mērens, kaut kritisks, pozitīvisms. Grozījumi rada rīku, ar kuru var selektīvi sodīt konkrētus skolotājus. Tas būtu ne jau taisnības, bet kādu citu iemeslu dēļ.
Bet, runājot par sešgadniekiem, tāds lēmums jau bija tapis pirms vairākiem gadiem, un es kā ministrs to atsaucu, jo izglītības nozares eksperti teica, ka skolas telpas un arī mācīšanās veids nav piemērots sešgadniekiem. Runa nav par ideju kā tādu, taču to nevar ieviest strauji.
Ko sakāt par skolu tīkla sakārtošanu? Kādai jābūt šai reformai?
Nepieciešamas divas dažādas skolu finansēšanas sistēmas: viena mazajām skolām un cita – pārējām. Vispirms gan jāsaprot, kuras ir tās mazās skolas, kas noteikti jāsaglabā – vai nu tāpēc, ka tā ir stratēģiski svarīgā vietā, vai tāpēc, ka cita skola pārāk tālu, vai tāpēc, ka tur ir augsta izglītības kvalitāte, vai kas cits īpašs. Ja skola ir vajadzīga, bet kvalitātes tur nav, ir pastiprināti jāstrādā, lai šī kvalitāte būtu.
Starp citu, izglītības kvalitāti nevar mērīt tikai pēc eksāmenu un starptautiskā PISA pētījuma uzdevumu rezultātiem. Attīstītajās valstīs izglītības kvalitātē iekļaujas arī, piemēram, emocionālā inteliģence, spēja sadarboties.
Mārīte Seile sacīja, ka politikai nav bijusi piemērota, jo nav gatava melot vai teikt puspatiesības. Vai jūs ministra amatā esat melojis vai noklusējis ko būtisku?
(Ilga pauze). Es mēģinu atcerēties… Tā kā joprojām strādāju pie grāmatas, tad esmu pārskatījis savas runas. Domāju, ka priekš politiķa esmu teicis pat pārāk daudz taisnības. Iespējams, bija lietas, ko nevajadzēja teikt.
Jūs jau vairākus gadus solāt, ka uzrakstīsiet grāmatu. Kad būs gatava?
Grāmata būs. Taču secināju, ka mana iesaiste procesos bijusi pārāk liela, lai turpinātu to rakstīt kā antropoloģisku grāmatu, kāda bija sākotnējā iecere. Grāmatā atspoguļoju dažādas sabiedrības grupas un viņu darbību noteiktās situācijās. Tādas grāmatas top ilgākā laika posmā.