Kādi, jūsuprāt, varētu būt zemūdens akmeņi lēmumam par RPIVA? Iespējams, ne velti LU rektors Indriķis Muižnieks universitātes administrācijā darbā pieņēmis divas bijušās ministres – Inu Druvieti un Baibu Broku. 5
Un esošā Ministru prezidenta dzīvesbiedri Laini Kučinsku iecēlis par LU Komunikācijas departamenta vadītāju! Kad paskatījos uz Muižnieka komandu, nodomāju: nu vāks, tas gan ir spēcīgs signāls.
Es tomēr brīnos, ka Šadurskis nedara vēl ko vairāk. Viņš jau ir visnepopulārākais ministrs, viņam vairs nav ko zaudēt.
RPIVA nav vienīgais gadījums, kad Šadurskis izvēlējies neveikt būtiskas reformas, bet tomēr kaut ko izdarīt. Piemēram, jaunajam skolotāju atalgojuma modelim vajadzēja kļūt par skolotāju motivācijas programmas sastāvdaļu. Taču Šadurskis izvēlējās grāmatvedisku reformu, kurā mainīts faktiski ir tikai algu aprēķināšanas veids, bet ne būtība. Nav izstrādāta sistēma, kādā vērtēt skolotāju darba kvalitāti. Nav izveidota trepe, kā saskaņā ar kvalitāti pieaugs viņu atalgojums.
Diemžēl ir jau otrā reize, kad neizmantojam iespēju būtiski mainīt izglītības sistēmu. Pirmā neizmantotā iespēja bija tad, kad bija ekonomiskā krīze.
Toreiz ieviesa principu “Nauda seko skolēnam”, kas gan bija diezgan radikāli.
Nu jā, to ieviesa, bet daudz kas cits tika palaists garām, piemēram, attiecībā uz augstāko izglītību. Naudas tāpat tobrīd nebija, lai finansētu visu, tāpēc politiskā līmenī daudz ko varēja dabūt cauri.
Tagad savukārt ir naudas laiks: IKP aug, ir struktūrfondi, ko var ieguldīt pārmaiņās. Citāds, bet atkal labvēlīgs laiks reformām. Vajadzētu apjomīgu, izsmeļošu redzējumu, kā tuvākajos 5 – 10 gados attīstīsies augstākā izglītība. Tā vietā ir tikai nesagatavota RPIVA un LU konsolidācija, kas izskatās pat pēc tāda kā testa gājiena, kam varētu arī noraut kliņķi un neko beigās neizdarīt.
Bet šāda konsolidācija jau nav vienīgais ceļš, kā kārtot augstākās izglītības sistēmu. Maigāks ceļš ir konsorciju variants, kāds ir Francijā. Tur augstskolas var palikt neatkarīgas vienības, mierīgi mācīt savus bakalaurus, tomēr maģistra un doktora studijas jau ir apvienotas. Arī izglītības nozarē šobrīd piecās dažādās augstskolās var iegūt doktora grādu. Tas ir par daudz!