Ivars Bušmanis: Ministra tvītu jau var salīdzināt ar kādreizējo ierakstu darba grāmatiņā 1
Viens pēc otra amatu atstāj valsts uzņēmumu vadītāji. Pirmā kopīgā pazīme – visi viņi ir Satiksmes ministrijas (SM) pārraudzībā esošo kapitālsabiedrību galvgalī un viņus visus labāk redz ejam nekā nākam satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Jaunais ministrs Linkaits sāka ar Kasparu Ozoliņu. “Mums ar nu jau bijušo SM valsts sekretāru Kasparu Ozoliņu bija dažādas domas par to, kā jāvada iestāde. Sākot strādāt ministra amatā, esmu atklājis publiski neredzamas ielaistas problēmas, tostarp kadru jautājumus,” izteicās ministrs un pats ķērās pie kadru jautājumiem.
Interesanti, ka uzņēmumu vadības jautājumi tiek risināti pēc līdzīgas piegrieztnes – publiska kritika un ieraksts tvitera lentē. Ministra tvītu jau var salīdzināt ar kādreizējo ierakstu darba grāmatiņā…
Februārī ministrs paziņoja, ka dzelzceļa projekta “Rail Baltica” izpilde kavēsies par vismaz diviem gadiem. Koordinējošā kopuzņēmuma “Rail Baltica” vadītājs Timo Rihimeki “LA” apliecināja, ka pagaidām nav iemesla runāt par projekta kavēšanos.
Linkaits viesojās Bauskā un secināja, ka optisko kabeļu projekts ir neveiksmīgs. Atkāpās VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta un valdes loceklis Aldis Lukašinskis.
Kaut gan ne jau LVRTC ievilktā kabeļu “vidējā jūdze” ir neveiksmīga, bet privātie komersanti neīsteno “pēdējo jūdzi” – ātrgaitas internetam nepieslēdz patērētājus.
Savukārt “Latvijas dzelzceļš” savu “ierakstu tvitera grāmatiņā” saņēma pēc Latvijas Dzelzceļnieku biedrības kongresa: “Kamēr “LDz” vadība ik gadus tērē miljonus reklāmām, Zilupē, Ludzā, Rēzeknē stacijās nav normālas tualetes.” Un izteica neuzticību valdei, atstājot tajā vienu locekli.
Runājot par dzelzceļa attīstības nākotni, šodien nācās pieminēt arī ‘piezemētas’ lietas. Kamēr LDz vadība ik gadus tērē miljonus reklāmām, Zilupē, Ludzā, Rēzeknē stacijās nav normālas tualetes, mūsu otrā svarīgākā dzc mezgla Daugavpils stacija stāv kā bārenīte bez remonta
— Tālis Linkaits (@Talis_L) March 30, 2019
Neuzticības iemesli katram valsts uzņēmējam savi, bet, tā kā tie neiztur kritiku vai arī nav būtiskākie uzņēmumu pārvaldībā, tos jāsauc par ieganstiem. Kāds ir patiesais iemesls? Ir viena pazīme, kas vieno šos uzņēmuma vadītājus – viņi ir “ielikteņi”. Vēl no satiksmes ministra Šlesera laikiem.
Zinot, JKP principiālo nostāju pret ZZS un Lemberga ietekmi, arī nesenāk piešķirtie krēsli, partijasprāt, būtu izsitami no dibenapakšas.
Katru mēnesi pa darba uzteikumam. Kurš nākamais? To, ka AS “Pasažieru vilciens” valdes palikšana atkarīga no šogad noslēdzamā vilcienu iepirkuma līguma, Linkaits nav slēpis. Vēl? CSDD? Andris Lukstiņš to vada no 1997. gada – no Šķēles laikiem. VAS “Latvijas Jūras administrācija”? VAS “Latvijas gaisa satiksme”?
Man daudz būtiskāk, ko uzņēmēji amatā dara, nevis tas, kā tajā nonākuši. Ja vien “nepiespēlē patronam”. Pretējā gadījumā tiek apdraudēta valsts uzņēmēju galvenā misija – nodrošināt valsts infrastruktūras pastāvēšanu un pildīt valsts kasi.