Matīss atturas 6
Bijušais satiksmes ministrs un Saeimas deputāts Anrijs Matīss, kurš atturējās Saeimas balsojumā, žurnālistiem pēc parlamenta sēdes norādīja, ka trūkst informācijas par nosacījumiem, kas paredzēti darījumā ar investoru Montāgu-Girmesu. Piemēram, neesot skaidrības par flotes atjaunošanas finansēšanas nosacījumiem – vai šo pakalpojumu nenodrošinās kāds ar attiecīgo ieguldītāju saistīts uzņēmums. Tāpat akcionāru līguma punkts, ar kuru paredzēts nepieļaut Krievijā ražoto “Sukhoi Superjet” lidmašīnu iegādi, bijušajam ministram neviešot pārliecību. Premjere esot atzinusi, ka nevar ietekmēt “Air Baltic” vadības lēmumus, tāpēc nav pārliecības, vai to varēs izdarīt ar akcionāru līgumu. Uz aģentūras BNS jautājumu, kāpēc balsojumā tikai atturējies, nevis bijis pret, Matīss atbildēja, ka papildu finansējums “Air Baltic” neapšaubāmi ir nepieciešams, lai nodrošinātu uzņēmuma attīstību, tomēr vajadzētu meklēt citus risinājums, nevis ļaut par kompānijas līdzīpašnieku kļūt pretrunīgi vērtētājam investoram.
Šņore: bažas kliedētas daļēji
Vēl balsojumā atturējās Nacionālās apvienības deputāts Edvīns Šņore. Dienu pirms Saeimas sēdes viņš medijiem izplatīja savu rakstu “Krievu “Superjet” pa sētas durvīm?”, kurā viņš izteica viedokli, ka jaunais punkts “Air Baltic” akcionāru līgumā tādā formulējumā, kā to citējusi valdības vadītāja, nemaz neaizliedz pirkt kārotās krievu lidmašīnas, jo uz “Sukhoi Superjet” lidmašīnām SSJ-100 neattiecas ES sankcijas. “ES dokumenta komplicētajā tekstā sīkā drukā ir minēti arī izņēmuma gadījumi, kad sankcijas nav piemērojamas. Un tās nav piemērojamas tādai šo uzņēmumu produkcijai un projektiem, kas nav saistīti ar militāro jomu (“for non military use and for a non military end user”). Tādējādi UAC pakļautībā esošā ” Sukhoi Superjet” projekts ir ārpus ES sankcijām. Vēl vairāk, Rietumu tirgos SSJ-100 piedāvā Krievijas Itālijas kopuzņēmums “Superjet International” (SJI), kurā itāļu pusei (“Alenia Aermacchi”) ir pat kontrolpakete. Viss ir legāli un caurspīdīgi.”
Vakar E. Šņore informēja “LA” redakciju, ka pirms Saeimas Budžeta komisijas sēdes informējis deputātu Imantu Parādnieku (kurš piedalījās šajā sēdē) par minētajām savām bažām. Sēdes laikā I. Parādnieks panācis, ka valdības rosinātais teksts “Air Baltic” līgumā tiek papildināts ar vārdiem “un ar tiem tieši vai netieši saistītu uzņēmumu”. E. Šņore: “Tas, protams, ievērojami samazina risku, ka “Air Baltic” varēs iepirkt “Sukhoi” lidmašīnas, taču formulējums tomēr nav tāds, kas pilnībā izslēgtu šādu risku. Ņemot vērā, ka manas bažas tika kliedētas tikai daļēji, es ceturtdien Saeimas balsojumā atturējos.”
Pēc vakardienas balsojuma Nacionālās apvienības frakcija sniedza ziņojumu “Par balsošanas motīviem”, ko nolasīja I. Parādnieks. Minot, ka frakcija atbalsta lēmumu par 80 miljonu aizdošanu ar nosacījumu, ka līgumā ietverts noteikums: “Ka “Air Baltic Corporation” un tās meitas sabiedrības nedrīkst iegādāties, nomāt vai jebkādā citā veidā izmantot Eiropas Savienībā vai starptautiskām sankcijām, kurām pievienojusies Latvija, pakļauto valstu militāri rūpniecisko kompleksu un ar tiem tieši vai netieši saistītu uzņēmumu produkciju. [..] Formulējot tekstu šādā redakcijā, mēs izslēdzam iespēju “Air Baltic Corporation” vajadzībām iegādāties vai lietot Krievijas “Sukhoi Superjet” lidmašīnas, kuru izmantošana tikusi apsvērta iepriekš. Mēs arī uzskatām, ka aizliegums “Air Baltic Corporation” iegādāties un izmantot Krievijas militārrūpnieciskā kompleksa un ar to saistīto uzņēmumu produkciju var palikt spēkā arī gadījumā, ja starptautiskas sankcijas pret Krieviju tiktu atceltas. Šādā gadījumā aizlieguma tiesisko regulējumu noteiktu Latvijas nacionālo sankciju likums. [..]”