Vides objekts pie Ādažu militārās bāzes

“Militarizētās tēlniecības kompozīcija” – 215 000 eiro vērta kļūda? Valsts kontroles secinājumi atklāj nopietnas nepilnības AM uzraudzībā 0

“Militarizētās tēlniecības kompozīcijas” izveide pie Ādažu militārās bāzes liecina par aizsardzības resora problēmām savlaicīgā plānošanā, uzraudzībā un komunikācijā, situācijas izpētē secinājusi Valsts kontrole (VK).

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Viņš bija nosalis un pārguris, kājām mērojot tik tālu ceļu” – vakar pazudušā zēna mamma Aleksandra atklāj detaļas par zēna pazušanas lietu
Kokteilis
“Viņi ieradīsies klusumā…” Mākslīgā intelekta “Vanga” pravieto cilvēkiem biedējošu nākotni 27
Satraucoša iemesla dēļ no veikalu plauktiem var pazust Latvijā iecienīta zivs
Lasīt citas ziņas

Revidenti vērtēja šīs kompozīcijas būvniecības plānošanu un īstenošanu, kā arī aizsardzības resora būvniecības projektu plānošanas un īstenošanas procesu, un Aizsardzības ministrijas (AM) izveidoto iekšējo kontroli pār būvniecības projektiem. VK norāda, ka citu īstenoto būvniecības projektu process netika vērtēts.

Revidenti uzskata, ka konkrētā projekta sekmīgai īstenošanai bija nepieciešama iedziļināšanās un iesaistīto pušu praktiska līdzdalība, rūpīgāka un koordinētāka Nacionālo bruņoto spēku (NBS), Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra (VAMOIC) un AM pieeja.

CITI ŠOBRĪD LASA

VK secinājusi, ka kompozīcijas izveide aizsākās 2020.gadā ar sasteigtu NBS priekšlikumu veidot tēlniecības kompozīciju ar militārās tehnikas novietošanu, pamatni, apgaismojumu un laukumu. Lai gan vides objekta izveides process ir noritējis atbilstoši tiesību aktiem, kā norāda VK, būtisks jautājums paliek atklāts, proti, vai šī iecere bija neatliekama un vai tā bija jāveido kā komplekss ar speciāli tēlniecības kompozīcijas vajadzībām izveidotu laukumu, kas veidoja lielāko darbu un izmaksu apjomu un kas citkārt nebūtu bijis vajadzīgs.

Valsts kontroles padomes loceklis Gatis Litvins skaidro, ka no sākotnējā ierosinājuma līdz projekta pilnīgai realizācijai pagāja gandrīz pieci gadi. Galvenās problēmas bija sasteigta plānošana, nepietiekama koordinācija un uzraudzības trūkums, kā arī nespēja savlaicīgi noteikt un īstenot izejas stratēģiju no projekta.

Litvins norāda, ka arī pēc tam, kad 2022.gada beigās pirmā iepirkuma līgums par būvdarbu izpildi tika izbeigts, jo izmaksas pieauga par 66%, projekts netika apturēts – tika organizēts atkārtots būvdarbu iepirkums.

Viņš uzsver, ka visi šie faktori kopumā izraisīja būtiskus termiņu kavējumus un projekta kopējo izmaksu pieaugumu no 93 650 eiro līdz 215 404 eiro. Paši bruņotie spēki sākotnēji pauda, ka projekta īstenošanas izmaksas bijušas ap 183 000 eiro.

“Diemžēl ne projekta sākumā, ne tā īstenošanas gaitā aizsardzības sektorā un publiskajā telpā netika organizētas diskusijas par kompozīcijas izveidi,” viņš atzīst. Tāpat projekta īstenošanas laikā netika izvērtēta iespēja, ņemot vērā jaunās ģeopolitiskās realitātes, atteikties no projekta vai to atlikt uz citu laiku.

“Ministrijā projekta uzraudzībai netika pievērsta pienācīga uzmanība,” skaidro Litvins. Lai gan saistībā ar šo projektu tika sagatavotas vismaz 18 Būvniecības programmas izpildes atskaites, tās bija formālas, bez padziļinātas analīzes un bez konkrētiem uzdevumiem NBS un VAMOIC, viņš norāda.

VK arī atzīmē, ka attiecīgais projekts tika klasificēts kā laukuma būvniecība (autoparku un ceļu sadaļā), nevis tēlniecības objekts, jo tādu objektu klasifikācija aizsardzības resorā nav paredzēta. Kā pieļauj revidenti, minētais apstāklis varēja ietekmēt to, ka saskaņotāji un lēmumu pieņēmēji neapšaubīja laukuma nepieciešamības faktu, kā tas būtu gadījumā, ja Būvniecības programmā, atskaitēs un iepirkuma dokumentācijā būtu īpaši uzsvērts fakts tieši par tēlniecības kompozīcijas izveidošanu. Uzmanību varēja novērst arī fakts, ka šajā atrašanās vietā tika būvēts vēl cits laukums autostāvvietai, norāda VK.

Revidentu vērtējumā, AM vajadzēja aktīvāk iesaistīties un sadarboties ar NBS, jo projekts bija netipisks un skāra ne tikai militāro vidi, bet arī plašāku sabiedrību. “Tā vietā visi lēmumi par konceptu, apjomu un tehnisko izpildījumu tika atstāti NBS ziņā, bet ministrija tos formāli apstiprināja bez padziļinātas analīzes,” secināts izpētē.

Reklāma
Reklāma

Kopumā VK secinājusi, ka aizsardzības resora izveidotajai centralizētajai būvniecības un iegāžu plānošanas un īstenošanas sistēmai ir visi priekšnoteikumi sekmīgai procesu norisei. Lai novērstu līdzīgus gadījumus nākotnē, ministrijai nav jāpalielina birokrātija, bet gan efektīvāk jāpiemēro jau esošie kontroles un atskaitīšanās mehānismi, norāda VK, akcentējot, ka ir svarīgi nodrošināt ne tikai formālu pārraudzību, bet arī pēc būtības iedziļināties un izvērtēt un praktiski iesaistīties lēmumu pieņemšanā un īstenošanā.

Situācijas izpētes ziņojums sagatavots finanšu revīzijā “Par Aizsardzības ministrijas 2024.gada pārskata sagatavošanas pareizību”.

Situācijas izpēte ir īsā laikā veikta faktu apkopošana par sabiedrībai aktuāliem jautājumiem, neizdarot secinājumus un nesniedzot ieteikumus. Situācijas izpētes ziņojumā ir tikai konstatējumi, savukārt revīzijas ziņojumā ir konstatējumi, secinājumi un ieteikumi.

Aģentūra LETA ziņoja, ka oktobrī Kadagā pie NBS militārās bāzes tika pabeigts vides objekts, ko aizsardzības nozare nodēvējusi par “militarizētās tēlniecības kompozīciju”. Tur uz betona podesta izvietots savu laiku nokalpojis kāpurķēžu bruņutransportieris “CVR(T)”.

Aizsardzības ministrs Andris Sprūds (P) 11.oktobrī ir ierosināja dienesta pārbaudi par šī objekta būvniecību pie militārās bāzes Ādažos. Sprūds ir atzinis, ka tā ir finansējuma nelietderīga izmantošana.

Paralēli dienesta pārbaudei Sprūds uzdeva izstrādāt un ieviest uzlabojumus ar būvniecību saistītu iepirkumu un to pārraudzības jomā aizsardzības nozarē, veicot arī esošo projektu auditu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.