“Mīļie vecāki, saprotiet, ka kādā brīdī jums ir jāpalīdz pirmsskolas pedagogiem,” skolotāja skaidro bērnu lasītprasmes apguves procesu 26
TV24 raidījumā “Uz līnijas” viesojas domāšanas attīstīšanas uzdevumu portāla “dzene.com” radītāja Ilze Dzene. Kāda skatītā vaicā: “Vai bērniem bērnudārzā nav obligāti jāiemāca lasīt?”
“Pēc būtības pedagogs bērnudārzā var iemācīt atpazīt burtus un iemācīt lasīt zilbēs. Taču lasītprasme ir individuāls process 1:1,” skaidro Ilze Dzene.
Viņa aicina iedomāties, kā šo individuālo procesu var realizēt, kad bērnudārza grupiņā ir 25 bērni. Bērni grupās ir ārkārtīgi dažādi: “Tur ir viens bērns ar UDHS (uzmanības deficīta sindroms), tur ir bērni, kam ir grūtības aiziet uz tualeti, kāds vēl raud pēc mammas… Kā var nodrošināt 25 bērnu grupiņā izcilu lasītprasmi?!”
Dzene lasītprasmes apgūšanu pielīdzina klavierspēles apguvei. Neviens nemācās spēlēt klavieres 25 bērnu grupā. Tas ir individuāls process.
“Mīļie vecāki, lūdzu, saprotiet to, ka kaut kādā brīdī jums ir jāpieslēdzas un jāpalīdz pirmsskolas pedagogiem,” skaidro Ilze Dzene.
Bērns ir iemācījies burtus, viņš ir iemācījies zilbes un turpmāka prasme lasīt ir jāattīsta individuāli katram bērnam. Viņa nenoliedz, ka ir atsevišķi brīnišķīgi gadījumi, kad pirmsskolas pedagogs tik lieliski dara savu darbu, ka bērns absolvējot pirmsskolas izglītības iestādi, prot tekoši lasīt:
“Tie ir izņēmuma skolotāji, kuri brīžos, kad bērni ārā spēlējās, pasauc pa vienam un individuāli mazliet ar katru padarbojas. Tie ir zelta pedagogi!”