APTAUJA: Kā uzlabot latviešu valodas prasmes jauniešu vidū? 13
Ansris Grīnbergs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Vai latviešu valodas prasmes jauniešu vidū pasliktinās? Ko darīt, lai tās uzlabotu?
Egija Apiņa, Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskolas latviešu valodas skolotāja: “Jā, pasliktinās, tāpēc skatāmies, kādi tam ir iemesli. Jaunieši lasa e-grāmatas angļu valodā, klausās dziesmas angļu valodā, viņi uzskata, ka angļu valodas zināšanas nodrošinās lielākas iespējas tālākajā dzīvē.
Angļu valodu ārpus stundām vairāk apgūst tāpēc, ka tad pasaule pienāk tuvāk, paveras interesantāka, aizrautīgāka. Tāpēc esmu gandarīta, ka mūsu skolas jaunieši par šo tēmu labprāt piedalās diskusijās, nevienu brīdi nevaru teikt, ka viņi noliegtu latviešu valodu – nē!
Pēdējā laikā, kad 12. klasei bija iespējas nākt uz skolu katru dienu, īpaši aizrautīgi strādājām, lai labāk nokārtotu eksāmenu latviešu valodā.”
Didzis Baunis, Cesvaines vidusskolas direktors, matemātikas skolotājs: “Ir dzirdēts, ka Rīgā ir uzņēmumi, kur strādā starptautiskas darba komandas un viss notiek angļu valodā, un tad arī latvieši savā starpā runā angliski…
Latviešu valodas stiprināšanai Cesvaines bibliotēkā rīkojam skaļās lasīšanas konkursus, žūrijā ir arī skolas direktors un novada domes priekšsēdētājs, kas paši arī lasa savu izvēlēto grāmatu fragmentus.
Citā konkursā bērnu žūrija vērtē tās grāmatas, kuras likt sarakstā un ir jāizlasa. Dažādu mācību priekšmetu darbu projektu prezentācijās vērtējam arī, kā autors runā, cik bagāta un pareiza ir viņa latviešu valoda.
Apstākļos, kad Latvijā pastiprinās dažādas ietekmes, ir ļoti svarīgi ar dažādiem aizraujošiem pasākumiem ieinteresēt jauniešus katram pašam stiprināt savas latviešu valodas prasmes. Skolotājiem jāskaidro, cik tas ir valstiski svarīgi.”
Dace Druveniece, Jēkabpils Valsts ģimnāzijas direktora vietniece, latviešu valodas skolotāja: “Tagad ir stilīgi runāt svešvalodās, ir jaunieši, kuri jau domā angļu valodā.
Milzīga ietekme ir internetam, filmām, mūzikai, grāmatām. Latviešu valodas skolotāji vieni paši nespēj pietiekami iestāties par latviešu valodu un kultūru, jāiesaistās arī citu priekšmetu skolotājiem. Mēs taču esam latvieši.”