APTAUJA: Kā obligāta eksāmena ieviešana uzlabotu jauniešu zināšanas dabaszinātnēs? 0
Andris Grīnbergs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Didzis Baunis, Cesvaines vidusskolas direktors: “Grūti pateikt. Un tikai tāpēc, ka šo vienu jautājumu nevar skatīt atrauti no daudziem citiem. Piemēram – kāpēc vidusskolu beidzēji neiet mācīties par fizikas skolotājiem?
Mūsu skolā visspēcīgākā ir bioloģijas skolotāja, tāpēc 12. klases audzēkne Sabīne Zane Cimuška valsts olimpiādē spēja iegūt trešo vietu. Būtu jānoskaidro viens no pamata jautājumiem – kāpēc vecāki tik bieži netiek galā ar saviem bērniem?
Skolotājiem vajadzētu kādu atbalsta mehānismu. Pirms runāt par obligāto eksāmenu, būtu jāsakārto jaunais mācību saturs. Fizikā noteikti vajadzētu jaunu mācību grāmatu. Trūkst arī dažādu mācību materiālu.”
Viktorija Trukša, Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskolas direktore, ķīmijas skolotāja: “Domāju, ka obligātais eksāmens nemotivēs vairāk pievērsties dabaszinātnēm. Iecerēts, ka obligāto eksāmenu fizikā, ķīmijā, bioloģijā vai dabaszinātnēs ieviesīs no 2025. gada, taču domāju, ka līdz tam nepaspēs sakārtot visu tam nepieciešamo.
Nu, vai tas ir normāli, ka trūkst profesionālu skolotāju? Katastrofāli trūkst fizikas skolotāju, tūliņ, tūliņ to varēs teikt arī par ķīmijas skolotājiem. Ko varam gaidīt, ja, piemēram, fiziku māca skolotājs, kas fiziku nav studējis? Izglītības saturā runā par izvēļu groziem, bet, ja nosaka obligātu eksāmenu fizikā, ķīmijā vai bioloģijā, rodas taču pretruna.
Kādam bērnam stiprā puse var būt, piemēram, filoloģija. Liela problēma, ka trūkst mācību līdzekļu. Jāsakārto izglītības sistēma, tai jābūt tādai, kas stiprāk rosinātu attīstīt loģisko domāšanu un erudīciju, paplašināt redzesloku.”
Andris Baldunčiks, Viesītes vidusskolas direktors: “Kaut kas nav kārtībā. Viss taču ir savstarpēji saistīts. Trūkst fizikas skolotāju, bet augstskola ņem un likvidē Fizikas fakultāti, jo trūkst fiziku studēt gribošo.
Vispirms mums ir jātiek pie labiem dabaszinātņu skolotājiem, tikai tad var ieviest obligāto eksāmenu. Bērniem ir liela izvēle, fizika, ķīmija ir mācību priekšmeti, kas daudziem liekas smagi. Iespējams, pie visa vainīga mūsdienu dzīve, kas vilina ar vieglumu, ātrumu un ērtumu. Mazāk gribas piepūlēties. Bet darba dzīvē taču ir daudz grūtību.
Man, piemēram, šobrīd ir jādomā, kā tikt galā ar stipra vēja nogāztiem milzīgiem kokiem.”