“Mēs esam uz ļoti slidenas takas!” Vai sociālie mediji apdraud mūsu izpratni par realitāti? 0
Sociālie mediji ir kļuvuši par neatņemamu sabiedrības ikdienas sastāvdaļu. Šodien tie ne tikai veido mūsu viedokļus un vērtības, bet arī ietekmē sabiedriskās diskusijas un pat politiskos lēmumus. Ir grūti iedomāties dienu bez Facebook, Twitter vai Instagram, kur mēs dalāmies ar savām domām, skatījumiem un pat dzīves mirkļiem. Taču aiz šīs šķietami nevainīgās saziņas slēpjas daudz lielāka un sarežģītāka realitāte. TV24 raidījumā “Kur tas suns aprakts?” uzņēmējs Gundars Kuļikovskis pauda satraucošu viedokli par sociālo tīklu nozīmi un to, kā tie ietekmē sabiedrības izpratni par patiesību.
Kuļikovskis norādīja, ka sociālo tīklu platformas, piemēram, Facebook, nav tikai vietas, kur dalāmies ar savu ikdienu – tās kļuvušas par vietām, kur pārspīlētas emocijas un nepatiesas ziņas bieži vien dominē pār faktiem. “Facebook strādā uz cilvēka dopamīna rēķina, kas nozīmē, ka cilvēki reaģē emocionāli, nevis faktuāli,” atzina uzņēmējs. Viņš uzsvēra, ka šī emocionālā reakcija, kas bieži vien balstās uz klikbait ziņām vai pat falsificētiem faktiem, var radīt nopietnas sekas sabiedrības izpratnē par pasauli.
Kuļikovskis pauda bažas, ka sociālie tīkli ne tikai veicina emociju uzplūdus, bet arī palīdz veidot uzskatus, kas nav balstīti uz patiesiem datiem: “Tāpēc pilnīgs sviests, kas nav patiesība, visdrīzāk akcelerēsies.” Viņš uzskata, ka sabiedrība ir kļuvusi vairāk emocionāli ieinteresēta nekā faktiski informēta.
Kā piemēru Kuļikovskis izmanto viduslaiku sabiedrību, kad cilvēki staigāja pa ielām ar zobeniem – tas bija pieņemami līdz brīdim, kad ierocis kļuva pārāk bīstams un sabiedrība pieņēma jaunas normas:
Kuļikovskis uzskata, ka līdzīga situācija varētu notikt ar sociālajiem medijiem – sabiedrība līdz šim ir pieņēmusi brīvību dalīties ar jebkuru informāciju, taču nākotnē var rasties nepieciešamība pēc lielākiem ierobežojumiem, lai pasargātu sabiedrību no nepatiesām ziņām.
Tomēr Kuļikovskis arī neslēpa optimistisko skatījumu uz nākotni. Viņš uzskata, ka sabiedrība laika gaitā sapratīs, cik bīstami ir ļaut emocijām dominēt pār patiesību. Līdzīgi kā tas notika ar ieročiem, arī sociālo mediju ietekme būs jāregulē, lai pasargātu sabiedrību no destruktīvām sekām.