Dubultās dzīves izspēle 0
“Precētie pret brīvajiem” ir izklaide moralizētājiem un ziņkārīgajiem. Nereti minētie skatītāju tipi var sadzīvot vienā šova vērotājā.
Te guvums ir samērā pieticīgs gan skatītājiem, gan dalībniekiem. Vai iepazīstam cilvēku prasmes un dzīves uztveri kā šovā “Īstās latvju saimnieces”? Vai pārbaudām zināšanas, atklājam neredzētas zemes un piedzīvojumus? Nē, skatītāji var redzēt, cik prasmīgi prot mānīties precēti cilvēki kontrolētos apstākļos, un vērtēt, kā brīvais dalībnieks spēj atpazīt iespējamo attiecību partneri. Norise ir vienmuļa, katrs šova laidiens ir līdzīgs citiem – ciemošanās, ēšana un parunāšanās, pakoķetēšana, varbūt – pamaigošanās. Lūkošanās veļas mašīnas lodziņā, kamēr tā darbojas, varētu būt tikai vēl mazliet garlaicīgāka. Kāda jēga skatīties šo tēlošanu?
Īsta ir iespēja skatītājiem, vērojot citus, iztēlē pārdomāt lomu spēles. Iedomāties sevi dubultās dzīves fragmentā. Iztēloties savu otro es – draisku, valdzinošu, bīstamu spēli spēlējošu.
Moralizētājam, kas sēž katrā no mums, ir ko piebilst, vērojot brīvo un aizņemto sieviešu rotaļas. Mēs taču zinām, kā vajadzēja uzvesties, kā ir piedienīgi un visu pārējo. Ziņkārīgajam vēl labāk. Tas izvērtē atšifrēšanas stratēģijas, bauda pārpratumus un precēto ļaužu staigāšanu pa slidenu skatuvi.
Šovu balsta baismākie stereotipi par to, kā atšķiras precētas un neprecētas sievietes, kas vispār jādara sievietēm. Piemēram, priekšstats, ka skaistu veļu izpērk tikai neprecētās, sabruka ar milzu troksni. Labi, ka tā. Bet vīrieši kā sievu dzīves norišu īpašnieki, kā viņu pastāvīgi kontrolētāji, sieviete kā tēlojoša, manipulējoša, kopumā melīgāka, vīra vērtējumu gaidoša, vainīga, ja nav izpildījusi uzdevumu – šie stereotipi šovā svin savu festivālu. Kāpēc tam tērēt savas vienīgās dzīves laiku?