Mēbelēm vairs nav “modes” laika. Atgriežas vienkāršība, elegance, vieglums un omulība 0
Trauksmainās jaunrades laiks mēbeļu pasaules tendencēs ir pieklusis. Cilvēki vēlas mieru un omulību, cieņā nāk pamatvērtības. Modes vilnim līdzi turas Latvijas mēbeļu ražotāji un tirgotāji.
“Kā pasaules mēbeļu tendenci var minēt aizraujoši saplūdinātus nesenās pagātnes un mūsdienu elementus. Izstādēs bieži redzam retromēbeles un vintages elementus. Tie raksturo laiku, kad nebija interneta, “Facebook” un citas sociālās platformas – mājas bija īsts patvērums no stresa un spriedzes. Mūsdienās ir svarīgi pēc iespējas vairāk atbrīvot telpu, top mēbeles vieglām līnijām, viegliem karkasiem un ar dabiskiem akcentiem – koku, marmoru. Pat naglu galviņu raksti mēbelēs ir ne tikai polsterējumā. Aktuālas ir dārgakmeņu krāsas – zaļš, violets, zelta toņi,” stāsta mēbeļu veikalnieks Jānis Zilkalns, SIA “Guru mēbeles” valdes loceklis.
“Mēbelēs ienāk arī modernās tehnoloģijas elementi, ar tālvadību, sensoriem, iebūvētām telefona uzlādes iespējām. Tas viss noder mūsdienu prasīgajam cilvēkam. Arī Latvijā klienti mēbelēs meklē vieglumu, bieži minimālismu. Tajā pašā laikā ļoti lielu uzmanību pievēršot mēbeļu funkcionalitātei, jo daudzi dzīvo samērā mazās dzīvojamās platībās. Labam dizainam Latvijā ir liela nozīme, jo saruna visbiežāk sākas par lietu, kas klientu vizuāli uzrunājusi, un tas var vispār nebūt tas, ko cilvēks sākumā plānojis. Klienti pievērš lielu nozīmi mēbeļu materiālu kvalitātei, mēbeles aktualitātei un rūpīgi plāno savu pirkumu, tāpēc mums vērīgi jāseko līdzi dizaina tendencēm, lai saviem klientiem nodrošinātu gan praktisko, gan estētisko vēlmju apmierinājumu,” papildina mēbeļu pārdevējs.
Deviņas jaunas tendences
Pasaules un Eiropas mēbeļu industrijas modes noteicējs ir izstāde “Salon Internazionale Del Mobile”, kas Milānā notiek katru pavasari jau kopš 1961. gada. Izstādē piedalās pasaules mēbeļu industrijas līderi un tieši šeit formējas mēbeļu un interjera modes tendences tuvākajiem gadiem. Aprīlī izstādē piedalījās vairāk nekā 2000 dalībnieku, to apmeklēja 343 602 viesi no 165 valstīm. Interjera dizainā valda nomierinoša gaisotne. Nav vairs tik aktuālas eksplozīvas inovācijas, provokatīvas lietas vai trakas idejas. Iespējams, mūsdienu dizains ir izaudzis, nomierinājies un atspoguļo sabiedrībā valdošo tendenci – atrast mājās miera ostu. Šogad mēbeļu un interjera modē bija atgriešanās pie pamatiem, viegli ieapaļas organiskas formas un atgriešanās pie dabas toņiem, kopumā var izdalīt deviņas jaunas tendences.
1. Atgriešanās pie pamatiem
Izstādes galveno ideju varēja noformulēt kā atgriešanos pie mēbeļu dizaina pamatiem. Inovatīvu mēbeļu formu vietā dizaineri piedāvā viegli izmainītus esošu mēbeļu elementus, ko varētu apzīmēt kā krāšņu minimālismu. Modernās mēbeles ir neitrālas un ļoti kvalitatīvas. Tādai vispārīgai “pasaules mēbelei” nav vairs tik izteikts piederības zīmols konkrētai valstij vai ražotājam. Tādu labu, stabilu mēbeli varētu saražot katrā labā fabrikā, un izstādē vairākos stendos varēja redzēt vairākus līdzīgus modeļus. Nozares analītiķi atzīmē, ka aiz šī jaunuma slēpjas ļoti dziļa un racionāla doma, ka labam dizainam jākalpo ilgi – mēbelēm vairs nav ierobežota “modes” laika.
2. Iekārtojums svarīgāks par gultu
Izstādē cilvēki tika aicināti tik cieši nesekot zīmoliem. Daudz svarīgāks ir tas, ko cilvēks personīgi iegulda savā mājas interjera dizainā. Dizains šobrīd fokusējās uz kopējo vides atmosfēras radīšanu, ne tikai atsevišķu mēbeļu garnitūras priekšmetu konstruēšanu. Ideja kļuva par kompānijas “Lago” stenda vadmotīvu, kurā tradicionāla gulta “Letto Fluttua” kļuva par jauna interjera koncepcijas bāzi.
3. Nākotne sakņojās pagātnē
Mūsdienu dizaineri ar labpatiku piedalās klasisko lietu pārvērtēšanā un rada jauno klasiku. Procesu atvieglo tas, ka lakoniskas pagātnes formas adaptētā veidā šodien viegli izgatavot, lietojot modernās tehnoloģijas. Piemēram, austriešu kompānijai “Wittmann” radītās spāņu dizainera Haimes Aijona kolekcijas noskaņa aizved uz 30. gadu Vīni.
4. Mājas oāzes – dīvāns
Dīvāns ir simbolisks centrs, mājīguma un drošības sala mājoklī. Modernie dīvāni ir dziļāki un lielāki nekā tradicionālie eiropiešu dīvāni. Tendence ir tāda, ka tie ir patiešām milzīgi un jaunais standarts drīz būs XXXL izmērs. Daudzi itāļu mēbeļu fabriku pārstāvji akcentēja to, ka viņu mērķis ir radīt īpašu itāļu dīvāna sajūtu. Tendence ir lieli un zemi dīvāni, kas vairāk atgādina lielu spēļu laukumu.
5. Vienkāršība un vieglums
Lai arī dīvāni ir lieli, tomēr tie nav smagnēji. To vienkāršās līnijas, neitrālie toņi un apaļīgās formas sasaucas ar pēc izskata trauslām kājiņām un filigrāno nesošo karkasu. Šie vienkāršie un izturīgie mēbeles elementi dīvānam piešķir elegantu un atturīgu izskatu.
6. Pelēks, bēša un ģeometrisks
Izstādē dominēja pelēkās, bēšās un terakotas nokrāsas, kuras atsvaidzināja rupja pinuma faktūra un laika pārbaudīti ornamenti. Notikusi atgriešanās pie mūžīgajām vērtībām – tvīda, divkrāsainām, smalkām rūtiņām, “zosu pēdiņām” vai “piparu un sāls” mustura. Ģeometriskie musturi izplatās ne tikai uz mēbelēm, bet arī uz paklājiem. Smalks ģeometrisks raksts un padilis, it kā mazliet dzīves nobružāts paklāja raksts stāsta – meklējiet jauno vecajā.
7. Rūpīga attieksme pret materiālu
Jaunu modeļu izstrādē dizaineri pievērš īpašu vērību niansēm, piemēram, auduma tekstūrai, taustes izjūtām, ko, piemēram, rada pinums. Baltā Kararras marmora vietā modē nāk akmeņi ar zemes gammas krāsu. Favorīti ir brūnais imperadors, zilzaļi granīti un dzintarains onikss. Bronza un misiņš ne tikai noturējušies modē, bet arī izpletušies pa milzīgi lielām virsmām. No bronzas vairs negatavo tikai gultu kājiņas vai korpusa mēbeļu furnitūru. No tās gatavo veselas, rokām kaltas mēbeļu fasādes vai galda virsmas. Dažām firmām bronzas loksnes kļūst par mēbeļu pārklājumu tradicionālā koka nažfiniera vietā.
8. Ziedošās mājas
Daba ir pasaules labākais dizainers un lielākais iedvesmas avots. Joprojām aktuāli ir ziedi un džungļu tēma. Izstādes stendos daudz banānu koku, liānu un citu augu. Kompānijas izmanto rakstus ar ziediem un tauriņiem uz aizslietņiem, tepiķiem un mēbeļu apšuvumā. Dizaineri aizguvuši no dabas ne tikai krāsas, bet arī formu. Piemēram, spāņu dizainerei Patrīcijai Urkiolei salocīta papīra lapa atgādināja gliemežnīcu un viņa, sekojot šai idejai, trīs gadu laikā radīja krēslu.
9. Adaptē un spēlējies
Dzīvojamās telpās ienāk spēles elements. Kompānijas rēķinās ar to, ka klientiem patīk mainīt interjeru un pat priekšmeta ārējo izskatu. Tas nozīmē ne tikai pārvietot dīvāna spilvenus, bet arī jau individuāli pielāgot atzveltni katram sēdētājam. Dizaineri piedāvā arvien izsmalcinātākus paņēmienus, kā mainīt telpas noskaņu, piemēram, Rubelli dīvānam atzveltnītes ir divpusējas. No vienas puses, tādā pašā krāsā kā viss dīvāns, no otras – koši oranžs. Rotaļas var būt kinētiskas.