Interneta veikali lielveikaliem preces noceļ no deguna 5
Ik pa vairākiem gadiem sagadās tā, ka svētki iekrīt brīvdienās, un tieši šogad gan Ziemassvētki, gan Jaunais gads, kad cilvēki pastiprināti tērējas, iekrīt tieši sestdienā un svētdienā. Tas nozīmē, ka cilvēkiem var nepietikt laika apmeklēt tirdzniecības centrus un veikt pirkumus. “Taču patērētāju uzvedību pavisam precīzi nav iespējams prognozēt. Piemēram, ja ārzemju ceļojumu vietā cilvēki izvēlējušies palikt tepat Latvijā, tirdzniecības centri būs ieguvēji,” uzskata “Domina Shopping” direktore Dina Bunce. “Ir pamats domāt, ka arī decembrī pārdošanas rādītāji uzrādīs pieaugumu,” optimistiska ir Valmieras “Valleta” vadītāja Evija Švarca.
Makrodati gan liecina par samērā neizteiksmīgu pieaugumu mazumtirdzniecībā. Pirmajā ceturksnī pieauguma temps gada griezumā bija 4,2% (bez degvielas tirdzniecības), otrajā – 1,8%, trešajā – tikai 0,6%. To pamatā noteica pārtikas mazumtirdzniecības kritums, savukārt pieaugumu nodrošina nepārtikas preču grupa. Īpaši lieli pieauguma procenti vērojami interneta tirdzniecībā, tomēr jāteic, ka tie “iet gar degunu” tirdzniecības centriem.
Skaistumam un izklaidei
Latvijas tirgus diemžēl nepalielinās, iedzīvotāju skaits samazinās, tāpēc arī patēriņa pieaugums ir neliels. Ņemot vērā pārtikas preču tirdzniecības stagnāciju, piemēram, vienam no lielākajiem tirdzniecības centriem “Spice” šogad mērķis bija palielināt apgrozījumu uz katru kvadrātmetru nepārtikas jeb modes preču grupā.
“”Spice” piesaista apmeklētājus, veidojot no citiem centriem atšķirīgu sortimentu un gādājot, lai pie mums būtu pircējus interesējoši, Latvijas tirgū unikālu zīmolu veikali. Likumsakarīgi, lielākais apgrozījuma pieaugums “Spicē” ir nepārtikas precēm tajos modes preču segmentos, kuros esam atklājuši pasaulē populāru zīmolu veikalus: apavi un somas (“Michael Kors”), bērnu preces (“Imaginarium” un “BeBillies”), apakšveļa un zeķes (zīmoli “Chantelle”, “La Perla”, “Intimissimi”),” skaidro tirdzniecības kompleksa “Spice” direktore Iveta Lāce. Pieaugums vērojams arī sporta un atpūtas, kā arī elektronikas un datorpreču iegādē, jo arvien vairāk cilvēku izvēlas savu hobiju saistīt ar sportu un aktīvu dzīvesveidu.
Līdzīgas tendences var vērot arī citos Rīgas un Latvijas tirdzniecības centros. Tā “Domina Shopping”, kuru šā gada vasarā iegādājās igauņu fonds, pieaugums šogad ir bijis trijās kategorijās – sporta precēm, apaviem un apģērbiem, kā arī restorāniem un kafejnīcām. Nedaudz grūtāk klājas elektropreču veikaliem, jo lielās internetveikalu konkurences dēļ to izaugsme stāv uz vietas.
“Riga Plaza”, kuru šogad par nepilniem simts miljoniem eiro pārpircis kāds globāls investīciju fonds, var lepoties ar vērā ņemamu izaugsmi (9 – 10%) divos no centra stūrakmeņiem – modes preču un izklaides, tostarp kafejnīcas un restorāni, segmentos. “CBRE” direktore Baltijas valstīs Santa Rozenkopfa apstiprina, ka modes preču klāstu centrā turpinās paplašināt, piemēram, nesen “Riga Plaza” ir atvērts pirmais britu sieviešu apģērbu zīmola “Phase Eight” veikals. Ievērojami audzis ir arī skaistumkopšanas un sporta segments, kas laika gaitā paplašināts, nomnieku esošajam sastāvam ir pievienojušies veikali “Adidas”, “4F”, “Drogas”, “Rituals”.
Vienā no lielākajiem reģionālajiem tirdzniecības centriem “Valleta” Valmierā procentuāli vislielākais pieaugums sasniegts sporta preču, apavu un apģērbu segmentā, attiecīgi par 16%, 15% un 11%. Arī “Valletas” vadītāja Evija Švarca sporta preču pārdošanas rādītājus saista ar faktu, ka reģiona iedzīvotāji vairāk pievēršas kvalitatīvai brīvā laika pavadīšanai, meklē jaunas iespējas socializēties un pašapliecināties.
Gads plusos, bet nākamgad cerīgāk
Nākamgad tirdzniecības centru izaugsme varētu būt pat lielāka nekā šogad. Prognozes liecina, ka gan pasaules, gan līdz ar to arī Latvijas ekonomika turpinās augt. Inflācija tiek prognozēta salīdzinoši zema arī nākamgad. Līdz ar to cilvēku pirktspēja, visticamāk, nākamgad turpinās pieaugt un attiecīgi arī patēriņš. Vairākos galvaspilsētas tirdzniecības centros būs noslēdzies reorganizāciju un īpašnieku maiņas posms.
Tā “Spicē” tiek sagaidīts, ka gan šā gada nogalē, gan nākamgad kopējais tirdzniecības kompleksa apgrozījums pieaugs par 2 – 3%. Savukārt, piemēram, raugoties uz 2017. gadu no “Domina Shopping” skatpunkta, tas viennozīmīgi būs labs gads, jo pavasarī, noslēdzoties rekonstrukcijai, apmeklētājiem tiks atvērti aptuveni 30 jauni mājlietu, hobijlietu, interjera, elektronikas preču veikali un pakalpojumu sniedzēji, arī pārtikas hipermārkets.