Mazā formāta veikali gūst panākumus 0
Mazā formāta veikali visā pasaulē piedzīvo atdzimšanu – tie veido 7 no 10 gājieniem uz veikalu un 26% no pārdošanas apjoma naudas izteiksmē, liecina pētījumu kompānijas “Nielsen” veiktais pētījums.
Turklāt, kā atklāts pētījumā, mazā formāta veikalu apgrozījuma ikgadējais izaugsmes temps atrodas 14% līmenī, salīdzinot ar 2%-2,5% citos formātos.
Izaugsmi veicina globālas tendences
Mazā formāta veikalu izaugsmi veicina vairākas objektīvas globālas tendences, tostarp urbanizācija. Pilsētnieki dzīvo aizvien kompaktākos dzīvokļos, kuros ne vienmēr ir vieta produktu uzglabāšanai.
Tāpat jāņem vērā tāds faktors, ka cilvēki apprecas un izveido ģimenes krietni vēlāk. Aizvien vairāk cilvēku dzīvo vieni – tas attiecas gan uz gados jauniem, gan veciem cilvēkiem. Mazās mājsaimniecības retāk gatavo, tām nav nepieciešams daudz produktu.
Jaunatnes koncentrēšanās uz karjeras izaugsmi veicina augstāku ienākumu līmeni, salīdzinot ar citām iedzīvotāju grupām. Šādiem patērētājiem mazā formāta veikali kļūst par racionālu izvēli.
Aizņemtības palielināšanās darbā noved pie tā, ka patērētāji cenšas izvairīties no rūpēm mājās un brīvo laiku velta atpūtai, vienlaikus palielinot ēšanas ārpus mājām popularitāti. Mazie veikali ar ierīkotu vietu maltītes ieturēšanai, kā reiz, piedāvā šādu risinājumu.
Ne mazāk svarīgu lomu mazā formāta veikalu veiksmīgā izaugsmē spēlē strādājošo un uzņēmējdarbībā iesaistīto sieviešu skaita pieaugums.
Piemēram, aizņemtai sievietei ir ļoti ierobežots laiks produktu meklēšanai milzīgos hipermārketos, tāpēc prātīgs un ļoti racionāls risinājums ir ātra iebraukšana veikalā, kas atrodas pa ceļam mājup, lai iegādātos sev vai ģimenei nepieciešamo.
“Nielsen” mazumtirdzniecības klientu apkalpošanas nodaļas vecākā speciāliste Anda Daliņa norādīja, ka pētījumā ir noskaidrotas galvenās pircēju prasības un cerības attiecībā uz mazā formāta veikaliem četros svarīgākajos parametros.
Tas ir laiks, ko pircēji ir gatavi veltīt iepirkumu veikšanai mazā formāta veikalā, preču izvēle, cenu līmenis un vispārējā pieredze attiecībā uz pirkumu veikšanu, atzīmēja Daliņa.
Ko mēs dēvējam par mazā formāta veikaliem?
“Nielsen” noteicis sešus mazā formāta veikalu veidus – nelieli tīklu lielveikali, kurus pircēji apmeklē pirkumu papildināšanai, mazi zemo cenu veikali, kas piedāvā izdevīgas cenas tuvu pircēju atrašanās vietai, specializētie veikali ar unikālu piedāvājumu un preču sortimentu (visbiežāk tie ir alkoholiskie dzērieni), vietēji, mazi, neatkarīgi veikali, veikali un degvielas uzpildes stacijas, kas vairāk orientēti uz produktu piedāvāšanu patērēšanai uz vietas.
Atšķirībā no citu formātu veikaliem, laiks ir svarīgākā mazā formāta veikalu veiksmes formulas sastāvdaļa. Pircējs pievērš uzmanību laikam, kas nepieciešams gājienam uz veikalu, lai uzturētos veikalā (nepieciešamo produktu pirkšanai) un pirkuma apmaksai.
Patērētāji norāda uz mazā formāta veiklu atrašanās vietas nozīmību – 40% respondentu vēlētos līdz šādam veikalam nokļūt ne ilgāk kā 5 minūšu laikā, bet vēl 33% patērētāju ir gatavi tam veltīt 6-10 minūtes.
Kas attiecas uz laiku, kas jāpavada pie kases, tad 6% tam vēlētos veltīt “nulli” minūtes, 48% piekrīt pagaidīt 1-3 minūtes, vēl 21% – 4 līdz 5 minūtes, bet tikai 25% aptaujāto patērētāju ir gatavi pavadīt rindā pie kases vairāk par 5 minūtēm.
Pareizs produktu klāsts vajadzīgā kvalitātē – šo, pēc pirmā acu uzmetiena, vienkāršo principu varētu būt grūti realizēt mazā formāta veikalos, kur plauktu plašums ir būtiski ierobežots.
Preču klāsta svarīgums ir visai nozīmīgs mazā formāta veikaliem, jo gadījumā, ja pircējs veikalā neatrod nepieciešamo preci, tad galvenā mazā formāta veikala priekšrocība, proti, laika ekonomija, pateicoties pirkuma veikšanas ātrumam, izzūd.
Mazā formāta veikaliem ir vieglāk ieviest jaunas preču grupas, kuras, starp citu, pircēji, visticamāk, pamanīs salīdzinājumā ar lielveikaliem un to garajiem plauktiem.
Gatavo ēdienu un karsto dzērienu piedāvājums
“Neskatoties uz zemo rādītāju, mēs pieļaujam, ka kvalitatīvu gatavo ēdienu un dzērienu pieejamība rada “halo efektu” attiecībā uz pārējo klāstu un veikala zīmolu kopumā – pozitīva emocionāla reakcija tiek pārnesta arī uz citiem veikala elementiem, sacīja Daliņa.
Galdiņu ierīkošana maltīšu ieturēšanai, iespējams, būs jauna alternatīva niša mazā formāta veikliem – 23% respondentu ir pamanījuši šādu vietu klātbūtni mazos veikalos, bet 57% no viņiem atbildējuši, ka izmantojuši iespēju tajās uzkavēties.
Starp citiem mazā formāta veikala apmeklēšanas iemesliem 44% respondentu minējuši “regulāri nepieciešamo produktu pirkumi”, 22% – turpmākai izmantošanai paredzētu produktu pirkumi, 11% – ēdienu gatavošanai nepieciešamo sastāvdaļu iegāde.
Cenas netiek uzskatītas par mazā formāta veikalu stipro pusi, un galvenais jautājums, uz kuru nepieciešams rast atbildi – cik augstu cenu pircēji ir gatavi maksāt, līdz viņi nedosies uz lielā formāta veikalu pievilcīgāku cenu meklējumos.
Visbeidzot, pircēju pieredzē atspoguļojas arī mijiedarbība ar personālu, ja pieejamas divas brīvas kases – viena ar kasieri, bet otra ir pašapkalpošanās – 39% respondentu priekšroku dotu otrajam variantam.
Pēc patērētāju domām, tas ieekonomētu laiku, bet 61% aptaujāto patērētāju izvēlas variantu ar kasieri, novērtējot komunicēšanas iespēju.
Baltijā vairāki lielveikali sākuši veidot mazos veikalus, piemēram, tādus kā “Rimi Mini” un “Rimi Express”. Arī “Maxima” Rīgā atvērusi savu pirmo veikalu “Maxima Express”.
Daliņa atzīmēja, ka patlaban milzīgu ieguldījumu klāsta attīstībā sniedz degvielas uzpildes stacijas, kuras regulāri papildina līdzņemšanai paredzēto svaigo ēdienu klāstu un ļauj klientiem ātri samaksāt par nepieciešamajām precēm.
Sagaidāms, ka tuvākajos pāris gados jaunie veikali piedāvās paplašinātu klāstu “svaigo produktu” vai līdzņemšanai paredzēto ēdienu kategorijā, ieviesīs ērtu sarunu un maltīšu ieturēšanas zonu, kā arī parādīsies iespēja norēķināties par pirkumiem ar mobilo telefonu.
Pēc pieciem līdz desmit gadiem mazā formāta veikalos sagaidāmi jauni tehnoloģiskie risinājumi, kas ļaus veikt pirkumus vēl ātrāk, prognozēja speciāliste.
“Nielsen Holdings plc” ir globāla informācijas un mērījumu kompānija, kas nodrošina datus un analīzi pilnvērtīgākai patērētāju un tirgu izpētei.