Matīss esot ieteicis risināt situāciju “airBaltic”, kompānijai pārdodot īpašumus 3
Bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (“Vienotība”) par risinājumu “airBaltic” finanšu situācijai minējis iespēju kompānijai pārdot īpašumus un aizņemties naudu, trešdien žurnālistiem atklāja Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas vadītājs Augusts Brigmanis.
Brigmanis norādīja, ka ir ticies ar Matīsu. ZZS frakcijas vadītājs sacīja, ka Matīss pietiekami precīzi iezīmējis tālākos ceļus, kas būtu jādara ar “airBaltic”. “Viņa ieteikumi ir pietiekami vērā ņemami,” pauda Brigmanis.
“Mēs saprotam, ka bez investora piesaistes nevar vienkārši aizdot valsts naudu “airBaltic”, kā to pierādīja Igaunijas aviosabiedrības piemērs. Tāpēc ir šis Matīsa piedāvājums, ka nauda jāaizņemās, atsevišķi nevajadzīgi īpašumi jāpārdod, un tad jau ziemas [sezona] ir cauri, un pa šo laiku var arī meklēt investorus,” teica Brigmanis.
ZZS deputāts Kārlis Seržants precizēja, ka “airBaltic” varētu pārdot sev piederošos aviācijas apmācību centru par aptuveni astoņiem miljoniem eiro, kā arī “Baltijas Kravu centru” un “Baltic Miles” (tagad “Coalition Rewards”).
Seržants atklāja, ka savulaik “airBaltic” mēģinājis pārdot “Baltic Miles” par aptuveni 30 miljoniem eiro “kaut kādiem arābiem”.
ZZS lēsuši, ka “airBaltic”, šādi pārdodot īpašumus varētu, “šobrīd viegli iegūtu aptuveni 30 miljonus”, sacīja Seržants.
“Mans lielākais iebildums ir, ka vācu investors varētu ienākt, iespējams, ar krievu naudu un par šo naudu nopirkt krievu lidmašīnas. “airBaltic” vadītājs Martins Gauss manas šaubas galīgi nemazināja,” ZZS frakcijas deputātu tikšanos trešdien ar Gausu komentēja Seržants.
“[Pēc Gausa atbildēm uz jautājumiem] es sapratu, ka tas šobrīd viņa uzskatā ir labākais piedāvājums. Piecas reģionālās lidmašīnas [“Sukhoi Superjet”] ir ieliktas budžetā, un tiek jau taisīti lidojumu plāni,” teica Seržants.
Deputāts kritizēja vācu investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa piesaisti “airBaltic”.
“Gimesam sanāk ekskluzīvs darījums – viņš ienāk ar 50 miljoniem eiro, pārdod krievu lidmašīnas par kādiem 120 miljoniem eiro, atpakaļ dabon savus 50 miljonus un viegli nopelna. Tad arī viņa investīcija būtu beigusies,” komentēja Seržants.
Seržants arī pieļāva, ka “Prudentia” nav īpaši centušies investora meklējumos. “Varbūt viņi jau labu laiku zināja šo investoru,” izteicās politiķis.
Aģentūra BNS vēstīja, ka valdība aiz slēgtām durvīm 3.novembrī pēc vairāk nekā četru stundu diskusijām akceptēja finanšu konsultanta “Prudentia” atrasto investoru “airBaltic” – Montāgu-Girmesu, kurš aviokompānijā gatavs ieguldīt 52 miljonus eiro pie nosacījuma, ka valsts investēs 80 miljonus eiro. Valsts ieguldījumu paredzēts nodrošināt, “airBaltic” aizņemoties Valsts kasē un pēc tam attiecīgo aizdevumu kapitalizējot. Par aizdevumu gan vēl būs jālemj Saeimā, ko plānots darīt kopā ar nākamā gada valsts budžetu.
Līdz ar attiecīgo darījumu paredzēts, ka attiecīgā privātā investora Latvijā dibināts uzņēmums iegūs 20% “airBaltic” kapitāldaļu, savukārt valstij stratēģiskā investora piesaistes gadījumā būs tiesības attiecīgas akcijas izpirkt. Par dažādiem nosacījumiem, ko investors sagaida no valsts, tostarp iespēju pārdot vairākas Krievijā ražotas lidmašīnas “Sukhoi Superjet”, paredzēts diskutēt, strādājot pie akcionāru līguma. Pats investors gan paudis, ka viņa ieguldījums “airBaltic” nav atkarīgs no tā, vai aviokompānija iegādāsies attiecīgās lidmašīnas.
Ziņots arī, ka ZZS pirmdien, 9.novembrī, valdes un frakcijas kopsēdē premjerei Laimdotai Straujumai paudusi neapmierinātību par valdības lēmumu piešķirt aizdevumu “airBaltic”, kas vēl būs jāapstiprina Saeimai, un rosināja par šo jautājumu balsot atsevišķi no nākamā gada budžeta jautājumiem. Arī pēc tikšanās ar Gausu ZZS pauda skepsi par piesaistīto investoru. ZZS norādīja, ka, iespējams, būtu gatavi atbalstīt aizdevumu no Valsts kases, bet ar citu stratēģisko investoru.
Savukārt Nacionālā apvienība uzskata, ka “Prudentia” ir pilnībā zaudējis reputāciju, sniedzot finanšu konsultācijas saistībā ar “airBaltic”.
Vienlaikus “Prudentia” uzskata, ka gadījumā, ja Saeima apturēs darījumu ar “airBaltic” investoru, lidsabiedrības darbība var tikt apdraudēta un sekas var būt katastrofālas.