Mārupe “ierakumos” pret dzelzceļu 8
Mārupes iedzīvotāji “Rail Baltica” dzelzceļa ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) sākotnējā apspriešanā sestdien noraidīja projekta veidotāju pilnsabiedrības “RB Latvija” piedāvāto jauno dzelzceļa trases koridoru, kas met līkumu Mārupei un Jaunmārupei. Projektētāji sola jaunus trases novietojuma variantus un cer vienoties ar Mārupes novada domi.
Noraida visnesāpīgāko variantu
Mārupes novads jau pirms sabiedriskās apspriešanas plašsaziņas līdzekļos pauda noraidošu attieksmi pret “Rail Baltica” būvniecību novadā, kas esot pretrunā ar novada teritoriālās attīstības plānu un radīšot zaudējumus gan iedzīvotājiem (būs jānojauc daudzas savrupmājas), gan arī uzņēmējiem.
Pirms sestdien notikušās apspriedes novada laikraksts “Mārupes Vēstis” četras lapaspuses veltīja uzskaitījumam par jaunā projekta nelikumību, slikto ietekmi, Mārupes cilvēku tiesību neievērošanu un citiem jautājumiem. Pierīgas pagastā sākta arī parakstu vākšana pret dzelzceļa atzara būvniecību caur Mārupes novadu.
Zinot novada domes attieksmi, “RB Latvija” eksperti pirms sabiedriskās apspriešanas tikās ar novada uzņēmējiem, apkopoja iedzīvotāju ieteikumus un izveidoja divus jaunus trases koridora (200 – 300 metru plata josla, kur jāatrodas dzelzceļam 40 – 60 metru platumā) piedāvājumus. Viens no tiem met loku ap Mārupi un Jaunmārupi, kur visā garumā nav jānojauc neviena māja. Savukārt 300 metru zonā ap dzelzceļu atrodas septiņas mājas, bet viena kilometra attālumā uz abām pusēm no dzelzceļa – 94 mājas. Agrāk izskanējušie pārmetumi, ka darbība būs jāpārtrauc augsto tehnoloģiju izmantojošajam SIA “Polipaks NT”, arī bija ņemti vērā – jaunā trase atrodas divu kilometru attālumā no uzņēmuma.
Apiets arī Vētras ciems, kuru vecākie projekti paredzēja šķērsot. Tiesa gan, jaunā trases cilpa apkārt apdzīvotajām vietām un infrastruktūras objektiem papildus prasītu vismaz vairākus simtus miljonus eiro. Mārupieši sabiedriskajā apspriešanā pēc būtības jauno piedāvājumu tikpat kā nemaz neapsprieda, tomēr balsojumā gandrīz vienbalsīgi to noraidīja. Iespējams, tāpēc, ka ar piedāvāto jauno trases novietojuma projektu nebija iepazīstināti. Vairāk nekā 3,5 stundas ilgajā sapulcē bija jūtams, ka novada ļaudis pauda jau agrāk labi gatavotu viedokli pret Eiropas platuma sliežu dzelzceļa būvniecību un par plānotājiem, kam veltīja pārmetumus par nekompetenci.