Martā kritums auto tirdzniecībā – 34% 0
Katastrofāli slikti gads sācies auto tirgotājiem. Jau tradicionāli vājos auto tirdzniecības rezultātus gada sākumā par katastrofāliem padarījusi koronavīrusa izraisītā ekonomiskā krīze.
2020. gada martā jaunu vieglo automašīnu tirdzniecība samazinājusies par 34%, salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, liecina Auto asociācijas dati. Gada pirmie mēneši uzrādīja biznesa apjomu samazināšanos tikai par 6%, kas galvenokārt bija saistīts ar banku stingrību kredīta pieprasījumu vērtēšanā, šī attieksme veidojusies pēdējos gados, kad spiediens no “Moneyval” un citu pārbaudošo institūciju puses licis bankām daudz stingrāk vērtēt klientus.
Līdzīgi kā ar jaunajām mašīnām, arī lietoto mašīnu tirgū ir būtiski apjomu samazinājumi. Pirmajā ceturksnī kopumā reģistrēti par 10,4% mazāk lietotu vieglo automašīnu un par 19,2% mazāk lietotu komerctransporta līdzekļu. Arī šajā segmentā straujākais kritums bijis vērojams martā, kad lietotu vieglo automašīnu pārdošanas gadījumu skaits samazinājies par 29,4%, bet lietotu komerciālā transporta vienību darījumu skaits – par 37,4%.
Visai līdzīgas tendences vērojamas arī citās valstīs – Igaunija ziņo par auto tirgus samazinājumu martā par 27%, bet Vācija un Lielbritānija – par attiecīgi 30 un 20 gadu lielāko kritumu šajā jomā. Kopumā Auto asociācija prognozē, ka Covid-19 pamatīgi ietekmēs auto tirdzniecības nozari Latvijā – gada griezumā varētu būt vērojams pat 52% liels tirgus kritums.
ādi rezultāti atsviestu nozari gandrīz desmit gadus senā pagātnē – līdz 2011. gada rādītājiem. Lielā mērā tas saistīts ar to, ka auto tirdzniecības nozare ir viena no tām, kas visātrāk un viskrasāk reaģē uz ekonomiskajām krīzēm.
Tomēr, ja situācija normalizētos viena līdz divu mēnešu laikā, tad, pēc asociācijas domām, auto tirdzniecība varētu atgriezties pie nesenajiem tirgus rādītājiem 2022. gadā.