Māra Libeka: Mūsu nacionālā aviokompānija ir uz maksātnespējas riska robežas, tātad nekāds ceļojumu laiks vispār nav sācies 5
Māra Libeka, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Veselības ministrijas galvenais speciālists infektoloģijā Uga Dumpis savā tvitera kontā raksta, ka “atvaļinājumu ceļojumu laiks beidzies” un aktualizējoties nākamais riska faktors – augstskolas. Infektologs cerot, ka tās pēc iespējas turpināšot attālināto apmācību. “Saviesīga studentu dzīve” varot izrādīties lieliska vīrusa transmisijai.
Tas, ka mūsu nacionālā aviokompānija ir uz maksātnespējas riska robežas, jo tās zaudējumi pusgadā jau sasnieguši gandrīz 200 miljonus eiro un, visticamāk, nebūs jāgaida pat līdz gada beigām, kad tiks nodedzināti valsts piešķirtie 250 miljoni, apliecina vien to, ka nekāds ceļojumu laiks vispār nav sācies. Daudzi to vien gaida, kad beidzot tiks atvērtas robežas, lai savā ar rutīnu apaugušajā ikdienā ienestu kādu eksotisku piedzīvojumu.
Tas, ka atsevišķi drosmīgie un reizē arī “pofigisti” ir sēdušies lidmašīnās, lai par spīti citu valstu noteiktajiem ierobežojumiem un neērtībām nokļūtu tur, kur kovida vairāk nekā Latvijā, nebūt neliecina, ka notikusi plaša ceļošana, kurai tagad pielikts punkts un aktualizējies nākamais riska faktors.
Lai izkustinātu mājās sēdētājus, valdība pagājušonedēļ deva ” zaļo gaismu” avioreisiem uz valstīm, kur līdz šim “Air Baltic” nelidoja Ministru kabineta noteikumos iekļauto prasību dēļ. Tiesa, atgriežoties dzimtenē no Covid-19 smagāk skartajām valstīm, būs jāievēro 14 dienu pašizolācija. Taču tas jau atkarīgs no atbraucēju godaprāta, jo kontroles mehānisma īsti nav un policistu katram klāt nepieliksi.
Liela daļa Eiropas Savienības valstu ir atļāvušas savām aviokompānijām lidot uz sarkanajā un dzeltenajā sarakstā iekļautajām valstīm, tad kāpēc Latvijas nacionālajai aviokompānijai tas liegts?
Līdz šim mēs sapratām, ka tādēļ, ka mums ar zemo saslimstību izdevies izcelties uz šo valstu fona, noturoties pašā priekšējā līnijā. Bet cik ilgi lai turas, ja sāk ļodzīties biznesa pamati? Skaidrs, ka slūžas ceļošanai palaistas ne jau tāpēc, ka kopš gada sākuma krietni uzlabojusies epidemioloģiskā situācija.
Kā zināms, Covid-19 nav piekusis un atkal kļūst arvien spriganāks ne vienā vien Eiropas valstī. Taču tūrisma nozare un reizē arī “Air Baltic” ir nonākuši pavisam kritiskā situācijā un nu jau ir apdraudēta to tālāka pastāvēšana.
Savdabīgi, ka Ekonomikas ministrija savā informatīvajā ziņojumā, norādot Ministru kabinetam uz šiem kritiskajiem momentiem, kas tūrismu novedis gandrīz līdz kraham, valdībai sūrojas, ka Slimību profilakses un kontroles centrs nevis aizliedz braukt uz augsta riska valstu sarakstā iekļautajām valstīm, bet tikai nerekomendē.
Kā zināms, Satversme noteic, ka ikvienam ir tiesības brīvi izbraukt no Latvijas. Savukārt MK noteikumi bez vārda runas neatļauj pasažieru pārvadājumus uz/no šīm valstīm. Kur iepriekš atradās ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs (“KPV LV”), kad viena valsts institūcija iešāva kājā otrai?
Tagad ministrijai savā ziņojumā atliek vien aprakstīt radušās sekas – starptautiskā lidosta “Rīga”, lūk, esot piedzīvojusi vairākas situācijas, kad pārvadātāji nav sapratuši lidojumu aizliegumu un lidostai nācies pieprasīt lidojuma atcelšanu plānotajā izlidošanas dienā.
Pagājušajā vasarā no Rīgas lidostas pasažieri devās 106 virzienos, bet šogad augusta beigās tie bija tikai 33 galamērķi. Galvenais infektologs jau fokusējies uz augstskolām, jo ir pārliecināts, ka epidemioloģiskās drošības riski liks valdībai arī rudenī turēt lidostu un “Air Baltic” uz bremzēm. Kā redzams, gāzes pedālis ir grīdā, lai bezbailīgajiem ļautu pagarināt vasaru tālēs zilajās.