Džemma Skulme
Džemma Skulme
Foto – Anda Krauze

– Gribēju jautāt, kā jūs uztverat un vērtējat laikmetīgo mākslu? 0


– Jaunās tehnoloģijas dzīvē ienāk tik strauji. Arī es pirms pāris gadiem apguvu “to būšanu”, re, arī mans aifons jau stipri novalkāts. Jaunās tehnoloģijas būtu varējušas palīdzēt arī manā mākslā. Es salīdzinātu, transformētu krāsas, paātrinātu darba procesu. Pieņemu šolaiku garu, domāšanas paātrinātību, kad viena ideja sasmalcinās daudzos piegājienos, tiek uzšķērsta, viens sektors kā viens tortes gabals tiek pētīts un pētīts. Tur var būt neskaitāmas interpretācijas, variāciju variācijas un pēdējā atkal tiek sapluinīta gabaliņos.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
TV24
“Es neticu šādām sakritībām!” Slaidiņam aizdomas raisa ASV prezidenta Baidena pēkšņie lēmumi par Ukrainu un Trampa klusēšana
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

– Bet kur meklējama laikmetīgās mākslas sapratnes atslēga? Kā to atšķirt no pekstiņiem, radošas neveiksmes, ārzemēs sen novecojušu paņēmienu pakaļdarinājumiem?

– Ja gribi būt mākslā daudzmaz erudīts, kaut šitik (saliek pirkstus sprīdī. – V. K.), mākslas procesiem jāseko. Māksla nav ēdiens, ko ar karotīti ielej mutē. Mākslinieka lūgums ir tikai kaut nedaudz censties saprast. Jāatceras, kā bija ar impresionistiem, cik ārkārtīgi viņi netika pieņemti! Kādas drāmas un traģēdijas tam visam apakšā. Vairākums bija neizpratnē. Un tikai kāds saprata. Negribu iestāstīt, ka visiem jāsaprot un jāpieņem viss plašais diapazons, ar ko tagad nāk laikmetīgā māksla. Nav jāklana galva absolūti visam. Medaļai ir arī otra puse. Tāpat kā manai paaudzei bija jāiziet savs zināms attīstības process un jāsamierinās, ka ne ar pirmo darbu uzreiz nāks aplausi un atzīšana, arī jaunajiem pamazām jāiekaro sava vieta. Tikai kaut ko ārkārtīgi žilbinošu, ģeniālu uzreiz ceļ olimpā. Grūti tādu nosaukt. Varbūt savulaik tāda bija Felicita Pauļuka un Jānis Osis, kurš jau savā diplomdarbā ienāca ar pilnīgi jaunu foto izmantošanas paņēmienu, tādu “fotoobjektīva aci”.

– Un no mūsu laika?

CITI ŠOBRĪD LASA

– Varbūt vispamatīgākā ir Katrīna Neiburga, taču viņa ienāca diezgan pamazām. Bet es teiktu tā – visi tie, kas dabūjuši Purvīša balvu, ir bijuši cienīgi to saņemt. Un arī vēl kāds, kurš bijis nominēts, bet nav pie balvas ticis.

– Bet ja mākslas darba saprašanai nepieciešama milzum gara anotācija…

– Vispirms pēti pats sevi, pazīsti sevi no iekšpuses. Ielūkojies tā, kā neesi pieradis sevi analizēt. Kā tu kurā gadījumā domātu, rīkotos? Tur mums palīdz dzeja, literatūra, tās iedod atslēgas. Un visvairāk mūzika, jo tā atbrīvo, atraisa jūtu pasauli. Kamēr vien dzīvoju, arvien esmu mēģinājusi izprast ne vien savus tuvākos – tas man gandrīz grūtāk izdodas, jo viņi tā neatveras –, bet pati sevi. Kāpēc esmu gleznojusi tā, kāpēc prātā ienākusi tieši man vēlāk par raksturīgu atzītā tematika? Tas laikam saistīts ar ļoti intīmu domāšanu, tā ir sevis pazīšana, pašanalīze. Pretestība patlaban mākslā notiekošajam būtu tāpat kā iecirtība bērna audzināšanā. Vari pretoties, kā gribi, bet viņš iet savu ceļu. Tikai pēcāk sajēdz nepareizā virzienā spertu soli, kādu pārkāptu robežu. Taču arī to nevar strikti novilkt ne mākslā, ne dzīvē. Arī paredzēt neko nevar. Tagad pat – Latvijai liek pieņemt bēgļus. Kurš zina, ko tas atnesīs? Neviens. Ne prezidents, ne vēl kāds augstāks. Varbūt kāds augstāks spēks, no malas raugoties, varētu saprast… Notiek lielā tautas staigāšana. Mums tas ir bezgalīgs drauds.

Reklāma
Reklāma
Zināmā mērā glezniecība aizgājusi kādā otrā plānā, aizkulisēs, fonā. Uz skatuves notiek kas cits. Taču arī glezniecībā pēkšņi parādās spoži mākslinieki, īstas personības. Piemēram, Andris Eglītis, Katrīnas Neiburgas dzīvesbiedrs. Ainavā viņš ienāca ar kaut ko jaunu, perfekti izkoptu, smalku, bet pats varbūt pat šaubās, jo iet vēl dažādus citus ceļus. Līdzīgs piemērs no vecākās brieduma paaudzes ir gleznotājs Roberts Muzis. Pēkšņi ainavās viņš ienes kaut ko pārsteidzošu, līdzīgi kā jau minētais Jānis Osis, kura acs darbojās kā fotoobjektīvs. Muzis ienesa trāpījumu koloristikā, viņa ainavas redzējums pārsteidz. Tie ir notikumi, kuriem vajadzētu pievērst lielāku uzmanību, akcentēt, pamanīt. Bet – rakstītāju, kas būtu izsmalcinājušies un specializējušies glezniecībā, gandrīz vairs nav. Tikai daži, un viņi nez kādēļ it kā izvairās būt sadzirdamāki. Tiks noniecināti? Varbūt baidās nonākt tādā situācijā kā politiķi “sarkanie baroni”, pamatīgi cilvēki ar lielu sapratni, īsti mūsu zemniecības spēka vīri. Tagad viņiem ir turpinājums, bet arī pašiem varēja būt labi priekšlikumi. Taču pastūma malā.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.