
VVD: Toksiskās degvielas eksportam nav attaisnojuma 49
Lai noskaidrotu, vai pēc izsniegtās B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujas var secināt ko vairāk par “Vitol” veidoto “Āfrikas maisījumu”, Latvijas Radio tikās ar Valsts vides dienesta (VVD) Dienvidrietumu reģionālās vides pārvaldes direktora vietnieci Evitu Beitleri, kura apstiprināja, ka uzņēmumā veic degvielas fizikālo sajaukšanu.
Runājot par toksiskās degvielas eksportu uz Āfriku, Beitlere uzsvēra, ka tas nav pieļaujams.
“Nekādu citu valstu iedzīvotāji nereaģē savādāk uz kancerogēnām vielām kā mūsu valsts cilvēki. Līdz ar to transportēt uz citu valsti ar lielākiem šiem saturiem, kas ir izvērtēts kā kaitīga iedarbība mūsu valstī… Nu, kāds var būt attaisnojums?”
Vides ķīmiķe un Saeimas deputāte Jana Simanovska (“Progresīvie”) pastāstīja, ka sēra dioksīds kaitē cilvēku veselībai ne tikai tajā vietā, kur, piemēram, mašīnās sadeg toksiskā degviela. Ietekme ir daudz plašāka:
“Degviela satur sēra savienojumus augstā koncentrācijā, un tad, kad notiek dedzināšanas process, tad izdalās ne tikai ogļskābā gāze, bet arī sēra dioksīds, kas ir skābais oksīds.”
Šī viela ar gaisa pārnesi izplatās ļoti lielos attālumos.
“Gaisa piesārņojums ir viens no tā saucamajām klusajām slepkavām. Tas izraisa gan priekšlaicīgas nāves, gan arī ļoti nopietnas veselības problēmas. Tas veicina dažādus elpošanas ceļu iekaisumus.”
Tikmēr ekonomikas ministrs Viktors Valainis (Zaļo un Zemnieku savienība) nedomā, ka Latvijai, tāpat kā Beļģijai un Nīderlandei, vajadzētu noteikt aizliegumu uz Āfriku eksportēt degvielu ar augstu sēra saturu:
“Tas ir likuma ietvaros. Ja mūsu ražotāji spēj piedāvāt kaut ko konkurētspējīgu un Āfrikas valstis ir gatavas to iegādāties, tad es neredzu iemeslu, kādēļ šeit kaut ko mainīt. Šie uzņēmumi, kas darbojas Latvijā un eksportē, kaut ko nopelna, un tas nozīmē, ka ieplūst nodokļi Latvijas ekonomikā.”
Viņaprāt, pārmaiņas jāievieš Nigērijai pašai.