“Man sāk niezēt acis, deguns un rīkle, klepoju asinis!” Otenje stāsta, kā toksiska degviela caur Latviju smagi piesārņo Āfriku 0
Benzīns ar augstu sēra saturu, kuru Eiropā kā degvielu pārdot ir aizliegts, no Apvienotās Karalistes naftas pārstrādes rūpnīcām caur Eiropas sajaukšanas iekārtām nonāk līdz Nigērijai, kur izraisa smagu gaisa piesārņojuma krīzi. Netīrās degvielas eksporta ķēdes daļa ir arī Latvija. Kamēr Nīderlande un Beļģija šādu toksiskās degvielas eksportu uz Āfriku ir aizliegusi, mūsu valsts šādu soli negrasās spert, izpētīja Latvijas Radio raidījums “Atvērtie faili”.
Gribētu atgriezties Rīgā. Nigēriete Otonje par piesārņojumu mājās
2023. gadā no 30. septembra līdz 1. oktobrim Rīgā notika Pasaules čempionāts skriešanā. Rīgas ielās skrēja vairāk nekā 13 000 cilvēku no vairāk nekā 100 valstīm. Viņu vidū bija arī Otonje Ivorima no Nigērijas, kura savā dzimtenē strādā uzņēmumā, kas organizē sporta aktivitātes Āfrikā.
Viņa pastāstīja, ka sacensību laikā Rīgu sanāca apskatīt pavisam nedaudz – skrējiena laikā viņa nav jutusies labi un domājusi tikai par finiša sasniegšanu. Saņēmusi piemiņas medaļu, pēc dažām dienām Otonje pameta Latviju.
“Nigērija atrodas uz ekvatora. Tāpēc tur mēdz būt ļoti karsts, kas ir liels izaicinājums cilvēkiem, kuri skrien. Gribētu atgriezties Rīgā, jo te bija ideāls laiks, lai piedalītos sacensībās. Rīga noteikti ir manā sarakstā, lai atgrieztos Eiropā.”
Savulaik Otonje bija profesionāla sportiste trīssoļlēkšanas disciplīnā. Pirms 18 gadiem viņa ieguva sudraba medaļu Nāciju sadraudzības spēlēs Austrālijā. Tagad skriešana viņai ir tikai veids, kā uzturēt veselību.
Otonje dzīvo Lagosā, kur iedzīvotāju skaits pārsniedz 15 miljonus.
Nigērijā bieži nav elektrības, tādēļ iedzīvotāji izmanto ģeneratorus, kurus darbina ar dīzeli. Šādus ģeneratorus, tikai daudzreiz jaudīgākus, plaši izmanto arī uzņēmumi. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ Lagosā veidojas smogs. Gaisa piesārņojumu rada arī miljoniem mašīnu.
“Es neesmu auto eksperts, bet liela daļa mašīnu ir vecas, un cilvēki tās pienācīgi neuztur. Tāpēc tās izdala daudz izplūdes gāzu. Lagosa ir ļoti noslogota pilsēta.”
Problēma ir ne tikai automašīnu un ģeneratoru skaits, bet arī nekvalitatīvais benzīns un dīzeļdegviela ar augstu sēra saturu, kuru Nigērija importē no Eiropas. Arī Latvijas. Šāda degviela rada pamatīgu gaisa piesārņojuma krīzi. Eiropā tā ir aizliegta.
“Mēs esam viena no lielākajām naftas ieguves valstīm pasaulē. Mums šeit ir arī pašiem savas naftas pārstrādes rūpnīcas, kas nedarbojas, tāpēc saņemam produktus no ārpuses. Kāpēc mēs neražojam? Es domāju, ka pastāv liels korupcijas risks.”
Elpceļu saslimšanas starp biežākajiem nāves cēloņiem
Kaut arī Nigērija nav nabadzīga valsts un tā ir lielākā ekonomika Āfrikā, nevienlīdzība valstī ir sasniegusi ekstremālu līmeni. Pēc Pasaules Bankas datiem, 38,9% no vairāk nekā 230 miljoniem nigēriešu dzīvo nabadzībā. Tādēļ viņi var atļauties tikai zemas kvalitātes degvielu, kuras importu pieļauj Nigērijas valdība. Tas savukārt rada gaisa piesārņojumu un kaitē cilvēku veselībai.
Šo izplūdes gāzu dēļ cilvēkiem palielinās plaušu embolijas, vēža, sirdslēkmju, plaušu slimību, neauglības un priekšlaicīgu dzemdību risks. Otonje norādīja, ka Nigērijā viens no biežākajiem nāves cēloņiem ir sirds un elpceļu saslimšanas.
“Pusei manu ģimenes locekļu ir astma, un otrai pusei ir ar elpceļiem saistītas alerģijas. Man arī ir vairākas alerģijas.”
Viņas māsa, arī astmatiķe, šogad nomira no plaušu embolijas.
Lagosā, tāpat kā pārējā Nigērijā, pārdošanā ir degviela ar augstu sēra saturu. To ražo Eiropas valstīs, kur naftas pārstrādes uzņēmumi sadala jēlnaftu dažādos produktos. Tīrākos pārdod un ved uz Eiropu, bet sārņus eksportē uz valstīm, kur degvielas kvalitātes prasības ir zemākas. Otonje pauda, ka vairums cilvēku nemaz neinteresējas par benzīna kvalitāti.
Lai pievērstu uzmanību gaisa piesārņojuma problēmai, bijusī profesionālā sportiste palīdz organizēt kampaņu “Skrējiens par tīru gaisu”. Tā ir Pasaules vieglatlētikas asociācijas iniciatīva, ko finansē Tīra gaisa fonds.
“Mēs nacionālajā stadionā izvietojām gaisa kvalitātes sensoru. Cilvēki tur daudz trenējas.” Sensors mēra piesārņojošo gāzu un cieto daļiņu datus, kurus skrējēji Lagosas stadionā var aplūkot tiešsaistē.